Б атерията и най-важната част от един електромобил, която е и най-скъпата в него. Цената на една батерия зависи в голяма степен от химичния й състав и капацитетът; цената на суровините, производствените разходи и стабилността на веригата на доставки.
Всички тези (а и други) фактори правят сметките за цената на една или друга батерия доста условни и трудни, а това няма как да бъде разкрито от автомобилните производители, но екипът на Visual Capitalist се опитват да хвърлят светлина по въпроса. Те се базират на информация от Benchmark Minerals Intelligence, за да пресметнат колко би струвала цената за смяна на батерията на шест съществуващия и бъдещи електрически модела на американския пазар.
Най-скъпо това би излязло при задаващия си Ram 1500 REV. Сметките на Visual Capitalist показват, че смяната на колосалната му батерия би струвало $25 853. В същото време цената на чисто нова Toyota Prius в САЩ започва $27 650. Цената на батерията съставлява 32% от общата цена на автомобила.
Следващата най-скъпа батерия (разбираемо) е на Cadillac Escalade IQ. Става въпрос за капацитет от 200 kWh и цена за смяна от $22 540. Тук батерията (NCMA) е с клетки от LG Energy Solution. Тази сума обаче е само 17% от общата цена на модела.
В другия край на спектъра е Ford Mustang Mach-E, който разчита на LFP батерия с капацитет 70 kWh. Смяната й би струвала $6895, което прави 16% от цената на модела.
Другите автомобили в сравнението са Tesla Model S, 2022 Rivian Amazon EDV и Volkswagen ID.4.
Най-скъпият химичен състав на батериите е NCA (литий-никел-кобалт-алуминиев) със средна цена от $120,3 на kWh. Батериите NCM (литий-никел-кобалт-магнезий) са по-евтини с цена $112,7 на kWh. И в двата случая има високо съдържание на никел, който увеличава енергийната плътност на батерията.
Литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии са по-евтини от вариантите с кобалт и никел, средната им цена е $98,5 на kWh. Но LFP батерията предлага по-ниска енергийна плътност, а това значи и по-малък пробег.
Батерията NCM са доминирали пазара през 2021 г. с 58% пазарен дял, следвана от LFP и NCA с по 21%. През 2026 г. пазарният дял на LFP почти ще се удвои, достигайки 38%, докато очакванията са на NCM да се пада 45% от пазара, а NCA са очаква да паднат до 7%.