Шокиращите цени за смяна на батерията на електромобил

Проучване дава доста интересни цифри по темата, от които на човек може да му настръхне косата, дано на никой не му се наложи такъв извънгаранционен ремонт

Пламен Георгиев,
електромобили Volkswagen ID5

, Volkswagen

Volkswagen ID.5

Н ово проучване на Recurrent дава доста точни цени на разходите за смяна на батерии на някои от най-разпространените електромобили. Както сами може да се досетите, това не е никак евтин ремонт.

Веднага ще уточним, че всеки производител дава гаранция на батерията в години или пробег (което настъпи по-рано), затова тези разходи важат за електромобили извън гаранция. Разходът зависи и от това кой прави смяната на батерията: дали това извършва производителят на модела, дали смяната прави друг сервиз. Позовавайки се на данните на Reccurent, Bloomberg посочва, че средната цена за смяна на батерия възлиза на $137 на kWh.

Започвайки с BMW i3, проучването установява, че батерията на модела струва от $2500 за употребяван модел до $16 000 за нов от BMW. Това се равнява на $145/kWh за употребяван и до $727/kWh за нов модел. Що касае Chevy Bolt, GM сам обяви цената на батерията през 2017 г. на $15 734. Анализът на Recurrent установява, че дилърите на концерна правят смяна на батерията на цена около $16 000, без в нея да влиза цената за труда. Съотношението при най-евтината опция възлиза на $250/kWh, докато най-скъпата е $271/kWh.

Recurrent

В списъка фигурира и хибридният Chevy Volt, което означава много по-малка батерия. Въпреки това Recurrent изчислява, че цената за смяната й възлиза на $3000 до $8000. Но през миналия август стана известен случай, при който дилър начислява ненормалните $30 842 за смяната на батерията на въпросния Volt, от която сума за батерията само са искани $26 857, другото е било за труд.

Батерията на хибридния Hyundai Ioniq от 2018-2019 г. би струвала $2853 към 2021 г., което се равнява на $1829/kWh за въпросната батерия с капацитет 1,56 kWh.

Най-дълго по пътищата в света е Nissan Leaf. Смяната на батерия с капацитет 30 kWh може да струва $3500-$4500, при версията с 40 kWh сумата скача до $6500-$7000, докато голямата батерия с капацитет 62 kWh достига до $8500-$9500, без тук да е калкулирана цена за труд. Ако и той бъде калкулиран, то горната граница за смяна на батерия може да достигне до $19 000, докато съотношението капацитет-цена достига $266/kWh-$300/kWh.

За накрая оставяме най-разпространения електромобил – Tesla Model 3. Цената за смяна на батерията му е в диапазона $10 000-$15 799, докато при Model S варира от $12 000 до $22 000.

Най-високата цена за смяна на батерия в САЩ е за Volkswagen E-Golf, чиято батерия с капацитет 35,8 kWh струва до $23 443, което се равнява на невероятните $654/kWh.

литиево-йонни батерии цена за смяна електромобили в България цена на батериите батерии