ADAC тества 25 е-коли през зимата: до -50% по-нисък пробег

Разликата между обявените и реалните параметри са драстични, разликите между производителите също са големи

Пламен Георгиев,
зарядна станция електромобили

iStock

К ласическият въпрос, с който се свързва всеки електромобил: колко далеч ще стигне? Всеки, който е използвал електрическа кола в ежедневието си, ще отговори: „Зависи...“, защото за общ отговор на горния въпрос не може да става и дума. Твърде много фактори са намесени, за да може да се даде надежден отговор в едно изречение.

И ADAC не може да отговори на него с настоящия си тест, но не и това е била целта на германския автомобилен клуб. Специалистите на клуба подложиха на тест 25 модела, като това се случва в най-неблагоприятните обстоятелства, на които да бъде подложен един електромобил.

Според информацията от ADAC, в лабораторни условия е било симулирано магистрално пътуване от Мюнхен до Берлин, като са били заложени реалистичен профил на маршрута и пътни ситуации, а средната температура е било 0 градуса по Целзий – класическо пътуване за зимна ваканция. Резултатите показват ясни разлики между моделите, а победителят в зимния тест идва на съответната цена.

Тук трябва да отбележим, че в ежедневието си малцина изминават подобни дистанции, за щастие тези температури не са през цялата година. Затова трябва да извлечем поредното уточнение за този тест: целта на ADAC е била да се покаже как ще се представят е-колите в по-екстремна ситуация, извън обичайната, при която се правят замерванията по цикъла WLTP. При него лабораторните замервания се правят при температура от 23 градуса. Това означава, че енергийните изисквания за климатизиране на батерийните клетки и интериора са много ниски.

В своя тест ADAC са избрали моделите с най-дълъг пробег от 25 производителя. За да се осигурят идентични условия, тестът, както вече уточнихме, е извършен в лабораторни условия. Ето и всички модели:

Tesla Model 3 LR RWD, Hyundai Ioniq 6, VW ID.7 Pro S, Nissan Ariya 87 FWD, Kia EV3, GWM Ora 07 AWD, XPeng G6 LR, Skoda Enyaq Coupé 85, Polestar 2 LR SM, Cupra Born VZ, Genesis GV60 RWD, Ford Capri ER RWD, Renault Scenic E-Tech 220, BYD Seal RWD, Peugeot e-3008 210, Volvo EC40 SM ER, MG4 ER, Toyota bZ4x FWD, Nio ET5 LR, Porsche Taycan, Mercedes EQS 450+, Audi S e-tron GT, BMW iX xDrive50, Lorus Emeya, Lucid Air Grand Touring AWD.

Реалност срещу WLTP

Тестът стига до няколко извода. Първо, пробегът, постигнат на мразовита магистрала, пада в различна степен в сравнение с WLTP. Nio (-21%), Porsche (-24) и Mercedes (-27) се представят най-добре. Вместо 531, Nio успява да измине 421 км с пълна батерия, Porsche постигна 504 вместо 667 км, а Mercedes 600 вместо обещаните 817 км.

Ситуацията е различна в другия край на скалата, където се намират Volvo, MG и Toyota. При теста Volvo изминава 285 от обещани 569 км, MG постига 254 вместо 520 км, а Toyota - 233 вместо 504 км.

Тук ще направим още едно много важно уточнение (както казахме в началото, уточненията спрямо електромобилите са много). Важно е да се знае, че ADAC симулира само движение по магистрала, докато по време на сертифицирането по WLTP магистралният участък е малка част, при това при 23 градуса по Целзий. С други думи: тестът на германците поставя електромобилите на много по-високи изпитания от тези, при които се тестват по WLTP, при това малцина ще подложат колите си на подобни условия повече от 1-2 пъти през годината.

Въпреки това отклоненията са сериозни. Mercedes е единственият участник в този тест, който успя да измине 582 км с едно зареждане – и дори му остават 18 км в запас. Това се дължи от една страна на много голямата батерия, а от друга на най-ниския разход: 20,8 kWh/100 км.

Последните пет (Volvo, Genesis, Peugeot, MG и Toyota), не успяват да минат и половината от тази дистанция. При Toyota и две спирания за зареждане (от 10 до 80%) не са достатъчни, за да бъде измината дистанцията между Мюнхен и Берлин.

Досадният дебат за пробега може да бъде размит до известна степен, ако спиранията за зареждане са кратки. И тук се налага уточнение. ADAC използва ниво на зареждане от 10% и 20-минутна пауза, като измерва колко се е вдигнал пробегът през това време.

Ако инфраструктурата го позволява, Porsche Taycan е отлъчникът: той презарежда за 370 км след 20 минути – въз основа на консумацията, определена в този тест. Никой друг производител в момента не може да се справи с такъв резултат. Mercedes е доста назад с 304 км, всички останали добавят по-малко от 300 км. Електромобилите с най-бавно зареждане за 20 минути са Toyota, Peugeot, Renault и GWM.

Източник на статията: adac.de

пробег пробег през зимата пробег с електромобил ADAC тестове в Лапландия електромибили