П оследните години бяха постни откъм новости на пазара, но 2024 година се очертава като доста по-различна година. Automotive News предлага доста задълбочен преглед на всички премиери, които очакваме през следващите 11 месеца и половина.
Renault, Citroen и Fiat ще заложат на малките и евтини електромобили, за да се борят с китайската заплаха, докато луксозните марки ще заложат на големите електрически SUV.
Ето е преглед на най-очакваните премиери през 2024 г.
Alfa Romeo
Доставките на Milano, първият малък SUV на Alfa Romeo е и нейният първи електрически модел, ще започнат през септември. Два месеца по-късно ще се появи и бензинова версия. Моделът ще се прави в Тичи, Полша, заедно с Jeep Avenger и Fiat 600.
Audi
Q6 E-tron, който се разработва заедно с Porsche Macan, ще дойде тази година. С него Audi се цели в конкуренти като Mercedes EQE и Tesla Model Y. Сред другите премиери на марката с новото A6, което ще има изцяло електрическа версия, както и ново семейство А4, което ще се нарича А5 заради новата номенклатура на Audi, при която с четни числа ще се обозначават електромобили, а с нечетни числа – конвенционални модели.
BMW
BMW ще лансира второто поколение на Х2, което е значително по-голямо от първата генерация. Ще има и електрически вариант - iX2. Тази година ще стартират продажбите и на i5 Touring.
Citroen
Новият е-С3 е отговорът на евтините китайски модели, които ще продължат да идват в Европа. През 2025 г. трябва да се появи и по-евтина версия на модела, стартираща от 19 900 евро.
Dacia
Големият дебют на марката е новото поколение на Duster, което ще дебютира на салона в Женева в края на февруари. Тази година, към края й, трябва да видим и Bigster, чието производство е планирано за 2025 г.
Fiat
Fiat ще лансира електрическа Panda, използваща платформата на Citroen e-C3. Конвенционалната Panda ще продължи да се продава до 2026 г.
Ford
Explorer – първият масов електромобил на Ford за Европа – ще влезе в шоурумовете на марката през лятото. Той използва платформата на Volkswagen ID4 и ID5, автомобилът ще се произвежда в Кьолн.
Hyundai
Европейските купувачи на последния Santa Fe имат избор от 1,6-литрови плъг-ин хибридни и хибридни модификации.
Kia
Kia ще разшири гамата си електромобили с EV5, за който се очаква стартова цена малко над 40 000 евро в Германия.
Lancia
Очакваме дебюта на третото поколение Ypsilon, чийто снимки вече изтекоха. Lancia ще стартира първо с електрическа версия, после ще дойдат такива с ДВГ. Моделът използва платформата e-CMP2 на Stellantis, използвана от Alfa Romeo, Peugeot 208 и Opel Corsa.
Lexus
Lexus се стреми да спечели по-млади клиенти с хибридния LBX, базиран на платформата TNGA-B, която се използва от Toyota Yaris Cross. В Европа ще се предлага само като 1,5-литров хибрид.
Maserati
Луксозната италианска марка ще лансира Gran Cabrio, кабриолет версия на купето Gran Turismo, което бе представено през 2023 г. Ще има и електрическа версия, наречена Gran Cabrio Folgore. През 2024 г. трябва да стартират и доставките на Grecale Folgore.
Mercedes-Benz
Голямата премиера тази година ще дойде под формата на електрическата G-Class. Моделът има мотор във всяко колело, заради което прави 360-градусов завой на място. Компанията ще лансира и електрически CLA, който бе загатнат от Vision CLA, представен на IAA Munich Mobility 2023. От компанията твърдят, че моделът ще предлага до 750 км пробег.
MINI
Компанията започва продажба на два електромобила: тривратият Cooper и последното поколение на Countryman.
Peugeot
Голямата новост от Peugeot е 3008, който ще е първият модел на Stellantis върху платформата STLA Medium, фокусирана върху електрическито задвижване и пробег до 700 км. Ще има и версии с ДВГ на 3008, но акцентът ще е върху е-3008.
Porsche
Фокусът на Porsche пада върху Macan, който ще е първият модел на марката, стъпващ върху новата Premium Platform Electric, която споделя с Audi Q6 E-tron. Платформата е 800-волтова.
Opel
Grandland – близнак на Peugeot 3008 – ще бъда лансиран в средата на годината. Първо ще бъде представен като BEV, след като ще дойдат и версиите с ДВГ. Ще се прави в Айзенах, Германия.
Range Rover
След като лансира Jaguar I-Pace през 2018 г., JLR изостана на електрическия фронт от BMW и Mercedes-Benz. Но тази година (към края й) чакаме електрическия флагман Range Rover Electric. За него от компанията казват, че ще е „най-тихият и най-изпипан Range Rover въобще”. Отново 800-волтова архитектура.
Renault
На салона в Женева в края на февруари ще видим дебюта на възродения Renault 5. Електромобилът ще замени Zoe, като ще е най-евтиният EV в гамата на Renault с очаквана цена около 25 000 евро. Nissan планира наследник на Micra на същата платформа.
Skoda
Skoda показа вече Superb, сега чакаме пазарната премиера на модела. Той ще се предлага като лифтбек и комби, като ще има плъг-ин версия с пробег на ток до 100 км. Чакаме и нов Kodiaq от чехите.
Toyota
Toyota ще изкара малък електрически SUV в Европа, чийто дизайн бе загатнат с концепцията Urban SUV от миналата година. Той се разработва съвместно със Suzuki.
Volkswagen
VW започва продажбите на деветото поколение Passat през първото тримесечие на годината. Подобно на Suparb, и Passat ще има плъг-ин версия с до 100 км на ток, но моделът идва само като комби. Очакваме и пазарното разгръщане ни ID.7, а по-късно през годината и дебюта на ID7 Tourer. VW Tiguan също е доста обновен, станат е значително по-аеродинамичен и ще се предлага и с плъг-ин хибрид с до 100 км на ток.
Volvo
Volvo ще започне доставките на EX30 в началото на 2024 г. Това ще е най-достъпният модел на марката, стартовата му цена в Германия е 36 590 евро. Той е и най-бързият модел на Volvo, ускорява до 100 км/ч за 3,6 секунди. През тази година (към лятото) чакаме и дългоотлагания пазарен дебют на EX90.