П рез миналата година въглеродните емисии на новите автомобили в Европа за първи път са паднали под 100 г/км - 99 средно по WLTP, показва изследване на изследователската агенция Jato Dynamics.
Година по-рано те са били 118 г/км. Още по-впечатляващо е, че през 2021 г. 45 процента от изтъргуваните коли са били SUV и кросоувъри.
Причината за това е, че не малка част от тези големи автомобили (топ модели за много марки) са били хибриди или пълни електромобили, коментира глобалният анализатор на Jato за автомобилния бранш Фелипе Муньос.
По думите му сегментите с най-добри печалби за производителите са EV и SUV, като в някои случаи те се припокриват.
Впечатляващо е, че средните като размери SUV са били автомобилите с най-ниски равнища на CO2 - 65,4 г/км. Не т.нар. градски автомобили, които уж са по-икономични и с най-ниски вредни емисии.
Като оставим настрана на Tesla, която прави само EV, първото място за втора поредна година е за Renault - средно 86,7 г/км, което е с 12 процента по-малко в сравнение с 2020 г. Популярен остава електромобилът й Zoe.
Следва Hyundai, като почти всяка четвърта изтъргувана кола на марката е била електромобил или хибрид.
Огромен спад във вредните емисии са регистрирали в Mini с цели 20 процента до 90,1 г/км.
Що се отнася обаче до намаляване на СО2 процентно по марки, най-голям успех регистрира Cupra (брандът на SEAT) - внушителните 40%. Второто място тук държи Jeep с 23%. Причина за това са “плъг-ин” хибриди.
Точно PHEV (все още не EV) се сочи от Jato като големият фактор за по-малкото въглеродни емисии. Което обаче има две страни - положителна и отрицателна. Първата се усеща, когато возило с такъв тип задвижване се използва в града. Не и на дълъг път, където, напълно обяснимо, се наблюдават високи стойности на въглеродни емисии.
Производител №1 в света Toyota e едва на 16-о място със 108,8 г/км, независимо, че 69% от продажбите в Западна Европа са дошли от хибриди. Още по-надолу е Honda - 114,6 г/км. Както и Suzuki - 117,7 г/км.
115,9 г/км e отчетената стойност за BMW, все пак подобрение с 10 г/км спрямо собствените очаквания.
И не всичко е цветя и рози, тъй като поставената цел от Европейския съюз и Великобритания (изследването е за двете) за 2021 г. е била средно 95 г/км. Ще платят ли при това положение производителите глоби, че не са я изпълнили?
А какво показват данните по държави?
Няма кой да победи Норвегия - раят на електромобилите, държавата с най-много такива на глава от населението. Средната стойност на нов автомобил там е била 16,9 г/км.
Големи държави като Германия и Франция са регистрирали съответно 96,4 и 97,8 г/км. Срещу Великобритания стои 106,2 г/км (подобрение с 15 процента). По-назад са Испания и Италия с по около 120 г/км.