Ф лагманът на Volvo трябваше да излезе в пенсия, но шведите първо му дадоха фейслифт, а сега става ясно, че компанията готви трето поколение. Новината дойде директно от главния изпълнителен директор на Volvo Хакан Самюелсон по време на скорошен разговор с инвеститори.
Самюелсон призна необходимостта от нов XC90, отбелязвайки, че настоящото поколение е на пазара повече от 10 години. Въпреки че не уточни дата за лансиране, той даде няколко насоки за това какво да очакваме под капака.
Логично, бъдещият модел ще използва плъг-ин хибридно задвижване, подобно на планираното за XC70, който се очаква да бъде пуснат на пазара в Китай в близко бъдеще.
„Това е нещо, което мисля, че европейските потребители ще искат да имат“, каза Самюелсон. „Плъг-ин хибридите с по-дълъг пробег са решение, от което вероятно ще се нуждаем още няколко години повече, отколкото си мислехме.“
По-голямата батерия от 40 kWh на XC70 осигурява пробег само на ток до 180 км по цикъла CLTC. За сравнение, фейслифтираният XC90 T8 има много по-малка батерия от 18,8 kWh, предлагаща 71 км пробег по WLTP. Освен че го прави по-привлекателен за купувачите, по-усъвършенстваната PHEV конфигурация би помогнала на Volvo допълнително да намали средните емисии CO2 на XC90 и цялата си гама.
От Volvo не разкриват каква платформа ще използва следващият XC90. Настоящият модел е базиран на остарялата SPA (Scalable Product Architecture) на компанията. Една от възможностите е SMA (Scalable Modular Architecture) на Geely, която вече е свързана с XC70. Дали SPA 2, използвана от изцяло електрическия EX90, или предстоящият SPA 3 за EX60 може да бъде адаптирана за неелектрически задвижвания, остава неясно.
Настоящият XC90 се произвежда от края на 2014 г., с леко обновяване през 2019 г. и по-обширен фейслифт през 2024 г. Последният имаше за цел да го поддържа конкурентоспособен още няколко години. Електромобилът ЕХ90, първоначално предназначен да бъде наследник на XC90, беше представен в края на 2022 г., но производството започна едва в средата на 2024 г.
Още през 2021 г. Volvo обяви планове да премине само към електрически превозни средства до 2030 г. Много неща обаче се промениха през последните няколко години, принуждавайки шведската марка да преосмисли стратегията си и да удължи жизнения цикъл на своята гама с двигатели с вътрешно горене.
В стремежа си да избегне мита, Volvo е принудена драстично да промени бъдещите си планове – особено в Северна Америка и Европа. Съобщава се, че автомобилният производител ще започне да произвежда XC60 в завода си в Чарлстън, САЩ, от 2027 г. и планира да премахне вносните модели от американската си гама. Що се отнася до Европа, производството на малкия EX30 ще се премести от Китай в Белгия по-късно тази година, докато предстоящият EX60 ще се произвежда в Швеция от 2026 г.