В Румъния: новите електрически и хибридни коли изпревариха дизелите

Техният дял на пазара е над 20 процента за първите 6 месеца на годината. Личи огромен ръст при EV

,
Букурещ

, iStock

Букурещ

Г ледаме на север през Дунав и пак въздишаме, а някога беше обратното.

За първи път на автомобилния пазар в Румъния общият брой на продажбите на електрически и хибридни коли превиши този на дизеловите, съобщи министърът на околната среда Танжош Барна, цитиран от БТА.

Данните бяха представени на среща на министъра на околната среда с представители на Асоциацията на производителите и вносителите на автомобили, на която беше обсъдено развитието на пазара на коли в Румъния.

Анализът на регистрациите на леки автомобили от гледна точка на задвижването през първите шест месеца на тази година показва, че електрифицираните автомобили (напълно електрически, plug-in хибриди и изцяло хибридни) бележат ръст от 106,4 процента, реализирайки пазарен дял от 20,7 на сто.

Паралелно с това регистрациите на леки дизелови автомобили отчитат спад от 29,3 процента спрямо първите шест месеца на 2021 г. и имат дял от 14,1% от целия пазар, се посочва в съобщение на министерството. А преди седем години заемаха над половината от пазара на нови возила в Румъния.

МПС с бензинови двигатели отчитат растеж от 10,1% спрямо същия период на 2021 г., достигайки дял от 65,3 процента, сочат още данните.

Напълно електрическите коли са достигнали 7,9 процента от румънския пазар през първите седем месеца на 2022 г., докато в същия период на 2021 г. са представлявали едва 1,9%.

Увеличаването на покупките на електрически и хибридни автомобили се дължи до голяма степен на стимулите, отпускани чрез програмата "Rabla Plus" на министерството на околната среда, посочва сайтът Зиаре.

С помощта на програмите "Rabla Clasic" (за автомобили с двигател с вътрешно горене или хибриди без plug-in) и "Rabla Plus" (за 100 процента електрически автомобили или plug-in хибриди) Румъния цели да се отърве от 250 000 стари коли до 2026 г., както е предвидено в Националния план за възстановяване и устойчивост, отбелязва радио "Свободна Европа Румъния”.

Бюджетът на двете програми за тази година е 1,2 милиарда леи (250 млн. евро) - най-големият бюджет в историята на програмата.

"Rabla Plus" е един от вариантите на "Rabla" (в превод "вехтория, бракма") и предвижда следните стимули:

- ековаучер от 51 000 леи (близо 10 500 евро, то се разменя за 4,87 леи) за покупка на нов изцяло електрически автомобил в замяна на предаване за скрап на един употребяван;

- ековаучер от 54 000 леи (близо 11 100 евро) за покупка на нов изцяло електрически автомобил в замяна на предаване за скрап на два стари;

- ековаучер от 26 000 (5300 евро) или 29 000 леи (6000 евро) за покупка на нов plug-in хибриден автомобил срещу предаване на скрап съответно на един или два употребявани;

- за всеки предаден за скрап автомобил на повече от 15 години с норма на замърсяване до Евро 3, се добавя екобонус от 1500 леи (300 евро) на автомобил.

Общата стойност на ековаучера и екобонуса не може да превишава 50 процента от стойността на новия автомобил. Предадените за унищожаване коли трябва да са на най-малко шест години.

 Регистрационните табели в Румъния са в зелено.

Министерство на околната среда на Румъния / Facebook

Регистрационните табели в Румъния са в зелено.

Вариантът "Rabla Clasic" предвижда отпускане на ваучер на стойност 6000 леи (1230 евро) за един стар автомобил, предаден за скрап, или 9000 леи (1850 евро) за два предадени за унищожение возила.

Ваучерите могат да се използват за покупка на нов автомобил с емисии до 160 г въглероден диоксид на километър при режим WLTP.

По програмата "Rabla Moto" за покупка на нов електрически скутер срещу предаване за скрап на използван автомобил се отпускат:

- ековаучер от 26 000 за покупка на нов електрически скутер срещу предаване за скрап на стар автомобил;

- екобонус от 1500 леи, ако автомобилът е на повече от 15 г. и с норма на замърсяване до Евро 3.

Физическите лица, желаещи да участват в програмата, трябва да имат постоянен адрес в Румъния, да нямат задължения към държавния или местния бюджет и да са собственици на предадения за унищожаване автомобил. Програмата е достъпна и за юридически лица.

Цифрите ни показват, че се приближаваме с бързи стъпки към края на ерата на дизела. Това е първата година за Румъния, в която се купуват повече зелени автомобили отколкото дизелови. Това е тенденция както на европейско ниво, така и на национално, като и двата случая установяваме спад на продажбите на дизелови автомобили с близо 30 процента в първата част на тази година", обясни министърът на околната среда.

Той коментира, че по отношение на напълно електрическите автомобили се наблюдава "още по-зрелищно развитие" - нарастване на пазарния дял с 300% през първите седем месеца спрямо същия период на м.г.

Същевременно министерството на околната среда предвижда да разшири обхвата на програмата "Rabla Plus", за да включи в нея и търговските превозни средства. Министър Танжош Барна съобщи, че предстои през 2023 г. да бъде представена подобна програма, която ще позволява и покупка на автомобили за превоз на пътници или стоки.

От 1 юли стартира и друг вариант на програма "Rabla", позволяващ на хората, които искат да дадат за скрап автомобили на повече от 15 г., да получат премия от най-малко 3000 леи (малко над 600 евро), без да са задължени да купят нова кола.

А от миналата година съществува и "Rabla" за домакински електроуреди, която дава възможност на румънците да получат ваучери на стойност до 500 леи срещу стари перални, съдомиялни, хладилници, прахосмукачки, лаптопи и т.н.

БТА

нови автомобили хибридни автомобили електромобили дизелови автомобили стимулиране субсидии за електромобили Румъния