Д окато автомобилната индустрия търси ходове за справяне с последствията от "твърдия Брекзит", на сцената излезе големият човек в Белия дом. Търговската война на Доналд Тръмп е една от причините за спада на световните автомобилни продажби, а по всичко личи, че американският президент обмисля сериозно възможността да я насочи и към Европа. Размяната на търговски утежнения бе основно между САЩ и Китай (Канада и Мексико също), но сега Тръмп е много близо до изместване на фокуса. Целта е чрез този ход да накара Европейския съюз да се съгласи на ново търговско споразумение, смята Чарлс Грасли, председател на сенатския финансов комитет, предава Reuters.
„Смятам, че президентът е склонен да го направи,” заяви сенаторът от Републиканската партия. „Смятам, че Европа е много притеснена от тези тарифи… Това може да е инструментът, който да накара Европа да преговаря.”
Грасли, който е в близкото обкръжение на Тръмп по въпросите на външната търговия, не харесва новите мита, но „те са факт от живота, когато Тръмп е в Белия дом.” Той смята, че те са били „ефективен инструмент” за склоняване на Китай, Канада, Мексико и други към търговски преговори.
Твърд „Брекзит“ изправи авто индустрията на нокти
Mercedes се провъзгласи за световен лидер
В момента ЕС налага 10% мито върху вносните автомобили, докато САЩ налага 2,5% върху пътническите автомобили и 25% върху пикапите. Тръмп иска тези 10% да бъдат премахнати или поне изравнени с американската ставка. Той нееднократно е заплашвал с налагането на огромното мито.
Новината, че вероятността за налагане на подобно голямо мито за вносните автомобили в САЩ разтърси индустрията.
През декември германските производители се срещнаха с президента с молба да не налага подобно финансово бреме върху техните продукти. Този понеделник говорител на Volkswagen AG обяви, че компанията ще инвестира $800 млн. в завода си в Чатануга, Тенеси, и ще открие още 1000 работни места, което бе посрещнато с одобрение от Тръмп.
Налагането на 25% мито върху вносните автомобили, смятат производителите, ще увеличи кумулативните цени за автомобили в САЩ с $83 млрд. годишно и ще струва стотици хиляди работни места.
Алиансът на автомобилните производители, в който членуват General Motors VW и Toyota предупреди, че подобен ход ще увеличи цената на вносен автомобил средно с $6000.
Китайците вече могат да правят и красиви автомобили