Твърд „Брекзит“ изправи авто индустрията на нокти

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

Т ереза Мей претърпя крах (очаквано) при гласуването на постигнатото от нея 600-странично споразумение с ЕС, което изправи световната икономика на нокти. Говори се за твърд „Брекзит“, втори референдум, но едно е ясно – в момента всички се ослушват, защото просто не се знае какво ще се случи окончателно.

Но двете възможни продължения на сагата не са в интерес на икономиката, а световните компании (азиатските в голяма степен) ще пострадат от липсата на търговско споразумение, защото техните продукти ще загубят конкурентноспособността си.

Днес Honda констатира, че твърд „Брекзит“ ще удари сериозно европейските дейности на марката, макар тя вече да въвежда контрамерки. Проверки по границите може да нарушат логистичната верига, докато митата на стоките, движещи се между Великобритания и ЕС, ще я направят неконкурентноспособна.

Около 4,5% от продажбите на Honda Motor Co. идват от Европа, а компанията има един завод на Острова, чийто годишен капацитет е около 150 000 автомобила.

Най-големият производител в Япония заяви, че временно ще спре производството си във Великобритания, ако страната напусне ЕС без търговско споразумение. Това заяви шефът на Toyota Europe още през октомври. Така Toyota ще се лиши от 60 млн. паунда седмични приходи. Японската компания иска безмитна търговия след „Брекзит“, но възможна ли е тя?

От произведените 144 000 автомобила (Auris хечбек и комби) в завода в Бърнастон през 2017 г., около 87% са били за ЕС. Компанията има завод и за двигатели в Дисайд, Уелс. И двата завода започват работа през 1992 г. До момента са произведени над 4 млн. автомобила и 5 млн. двигателя. В тях Toyota е инвестирала над 2,5 млрд. лири, като дават работа на около 3000 човека.

Ситуацията на Nissan е още по-сложна, тъй като заводът на марката в Съндерланд е огромен. Този град влезе в световните емисии след референдума за „Брекзит“, тъй като около 85% от жителите му са гласували „ЗА“, макар че заводът на Nissan е основен стълб на местната икономика.

И ако Toyota произвежда по 150 000 коли годишно на Острова, то Nissan e произвел цели 346 856 бройки Qashqai през миналата година, с което общият им брой вече е над 3 млн. А в Съндерланд се произвеждат още Juke и X-Trail.

Доста сложна е ситуацията в Jaguar Land Rover, който обяви, че планира да съкрати 4500 човека по света, около 10% от работната си сила, в следствие на „Брекзит“ и слабите продажби в Китай. Това идва след съкращаването на 1500 човека на Острова през 2018 г. Изпълнителният директор Ралф Спет предупреди, че излизане от ЕС без споразумение ще изтрие печалбата на компанията, което може да коства на JLR по 1,2 млрд. лири годишно. Неговите думи, които важат и за конкурентите му, бяха: Свободният достъп до единния европейски пазар е толкова важна част в нашия бизнес, колкото са колелата за нашите автомобили.“

Компанията, собственост на Tata Motors Ltd., дава работа на над 40 000 човека във Великобритания и има 4 мавода, които произвеждат по 3000 коли дневно.

Тежката ситуация бе отчетена още в средата на миналата година, когато се обявиха данните за инвестициите в автомобилния сектор. До юни 2018 г. те са били 347,3 млн. лири, което бе с над 300 млн. по-малко (647,4 млн.) спрямо същия период на 2017 г.

Очакваното се случи, Ford и Volkswagen се договориха

Електрификацията при Infiniti е в ход

Най-после: Supra е най-бързата серийна Toyota

Източник на статията: Vesti.bg

твърд Брекзит любопитно автомобили автомобили автомобилна индустрия Брекзит