Е два сега анализаторите са готови с пълната картина на световния автомобилен пазар за миналата година, като са включени данни от 106 пазара, на които се падат над 99% от световните продажби през миналата година.
Класацията при компактните и средноразмерните леки автомобили лидерството е за Toyota Corolla и Camry (1,04 млн. и 681 000), но тук любопитен е дебютът на Tesla Model 3, която влиза на позиция №9 при пътническите автомобили с реализирани 508 000 и ръст от 40% спрямо 2020 г.
При компактните леки модели отново челните три места са за японски модели (Toyota Corolla, Nissan Sentra и Honda Civic). Тъжното е, че Volkswagen Golf е реализиран в една 268 000 бройки, което му отрежда едва 49 място в генералното подреждане.
Toyota RAV4 (Wildlander в Китай) е първият SUV, който става най-продаваният пътнически автомобил. Японците са продали над 1,13 млн. бройки, ръст от 6%. Той изпреварва с много втория в класацията, отново от Страната на изгряващото слънце, а именно Honda CR-V с 903 000, ръст от 3%. И, о, изненада, трети по продажби в SUV класа отново е от Япония – Nissan X-Trail (или Rogue), ръст само с 0,5%. Четвъртото място е за… Mazda CX-5 (от Япония, за да няма грешка), следвани от Haval H6, Volkswagen Tiguan Allspace и Ford Escape/Kuga.
В сегмента на малките SUV лидер е Honda HR-V с ръст от 20%, следван от Volkswagen T-Cross, но с половината продажби на HR-V. След това са Hyundai Creta, Kia Seltos и Volkswagen T-Roc.
При средноразмерните/големи SUV водач е Toyota Highlander (430 000), ръст от 31%. Следва Tesla Model Y (19-и най-продаван автомобил в общото подреждане), BMW X3, Ford Explorer, Jeep Wrangler, Mercedes GLC, Audi Q5 Hyundai Sante Fe.
Интересен акцент в цялата класация е фактът, че купувачите предпочитат по-големите автомобили. През миналата година най-популярният малък автомобил е под позиция №20 в общата класация. Става въпрос за китайския електрическия Wuling Hongguang, най-продаваният китайски електромобил.
В класа на премиум и луксозните модели лидер е BMW 3-Series с 329 000 бройки (+12%), следван от 5-Series с 277 000 бройки, трети е Mercedes-Benz E-Class с 231 000 бройки. Четвъртата позиция е за C-Class. На върха S-Class бие 7-Series с почти двоен резултат: 83 000 срещу 46 000, но „седмицата” бе в края на жизнения си цикъл.
Заради американския пазар ще маркираме и сегмента на пикапите, където лидерството продължава да е за Ford F-150 (562 000), но с миниатюрно лидерство през Toyota Hilux (549 000), ръст от 22%. Това е така, защото F-150 е популярен само в САЩ, докато Hilux по целия свят, особено в развиващите се страни.