Volkswagen Group предприема мерки за преструктуриране, нечувани за Германия. А германският канцлер Олаф Шолц каза, че това е резултат от факта, че управата е позволила проблемите на едноименната марка да се натрупват от години.
Ще напомним, че в началото на септември финансовият директор Арно Антлиц предупреди, че VW има само "една, може би две" години, за да преобърне правилата на играта.
Гигантът планира да затвори поне три германски фабрики, да свие всички останали обекти в страната и да намали заплатите с 10% за около 140 000 работници, като също така иска да замрази заплатите през следващата две години. Освен това иска да премахне и еднократните компенсации за служители с дългогодишен стаж.
Тези марки са удивителни по своята широта и дълбочина, отразявайки мащаба на предизвикателствата, пред които е изправена компания, която е пренебрегвала проблемите със свръхкапацитета и постоянно високите разходи.
Макар служителите на VW все още да разчитат на защитата на мощен работнически съвет, както и държавна собственост (говорителят на правителството обяви, че сега „въпросът е да се съхранят и обезпечат работните места“) и представителство в надзорния съвет, това вече може да не е достатъчно, за да изолира раздутите и все по-неконкурентоспособни операции на VW.
В момента не правим достатъчно пари от нашите автомобили, докато разходите ни за енергия, материали и персонал продължават да растат“, каза вчера Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката VW. „Не можем да продължим както преди.“
Големите съкращения на работни места в Германия биха изострили проблемите на най-голямата икономика в Европа, която се очаква да се свие през 2024 г. за втора поредна година.
Шефер казва, че заводите на марката VW в Германия не са достатъчно продуктивни, добавяйки, че някои са два пъти по-скъпи за експлоатация от конкурентните заводи. Индустриалните компании в страната се оплакват от високите разходи за енергия след загубата на евтин природен газ, дължаща се на нахлуването на Русия в Украйна.
Това е огромна културна промяна, която се случва във VW“, каза Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор. „Преди беше практически невъзможно да се случат съкращения като тези заради синдикатите и местното правителство.“
Синдикатите контролират половината от местата в надзорния съвет на VW. Това, заедно с провинция Долна Саксония, която притежава значителен дял в компанията и контролира собствени седалища, в комбинация до голяма степен защитаваше операциите на VW в Германия от предишни опити за преструктуриране.
Марката VW успя да постигне оперативен марж от само 2,3% през първата половина на годината, едва наполовина от възвръщаемостта на продажбите през миналата година и далеч от 6,5%, които ръководството цели през 2026 г.
Тези съкращения не са само опитът на Volkswagen да укрепи маржа си“, казва Шмид. „Компанията се нуждае от тях, за да оцелее.“