"Тй йота" все пак потвърди, че ще изтегли над 430 хиляди хибридни автомобила по
света, включително около 300 хил. бройки от най-новия си модел
"Приус", предадоха световните агенции.
В подаден днес в японското министерство на транспорта
официален документ, в който се уточняват подробностите по
операцията, компанията съобщава, че ще изтегли в Япония близо
200 хиляди (199 666) бройки от "Приус".
Най-продаваният модел в
страната за 2009 г. бе пуснат в продажба през май и е
най-популярният хибриден модел в света.
"Тойота" (Toyota Motor) ще изтегли в Япония над 223 хил. хибридни
автомобила. Освен най-новия "Приус", мярката важи за "Приус Пи Ейч
Ви", "САИ" и "Лексус Ейч Ес 250 ейч".
Извън Япония, "Тойота" ще изтегли около 213 хил. хибридни
автомобила, около 150 хиляди от които в Северна Америка.
Президентът на компанията Акио Тойода има насрочена среща днес с министъра на
транспорта Сейджи Маехара. Очаква се "Тойота" да да се извини за
серията от изтегляне на автомобили в цял свят, отбелязва
Ройтерс.
Но
"Тойота" има
приятели на високи места във Вашингтон,
включително някои от
хората, които сега са натоварени с разследването срещу
компанията, информира в същото време Асошиейтед прес.
Законодателите в комисията, разследваща мащабните
изтегляния, обявени от японската компания, представляват щати, в
които "Тойота" има заводи и държат на добре платените работни
места, които тези заводи предлагат.
Някои членове на Конгреса са
толкова силни поддръжници на концерна, че обществеността може
би ще се зачуди дали биха могли да работят обективно като
членове на правителствен орган за контрол на сигурността на
автомобилите.
Сред изпълнителните директори на компанията също
има бивши служители на Националната служба за безопасност по
пътищата, която би трябвало да упражнява надзор над
автомобилостроителя.
Дали връзките на "Тойота" ще са от полза, докато компанията се
опитва да сведе до минимум щетите от изтеглянията?
Джей Рокфелер - сенаторът демократ, който ръководи
разследването срещу "Тойота", например, лобира компанията да
построи завод в неговия щат Западна Вирджиния.
Републиканката
Джейн Харман от Калифорния, член на разследващата комисия от
Камарата на представителите, пък представлява района, където е
американската централа на компанията и има финансови връзки с
концерна.
Още няколко членове на разследващата комисия са
представители на щати, където има заводи на "Тойота", включително
Мисури, Тексас, Мисисипи, Мичиган, Индиана и Кентъки.
В САЩ за
японската компания работят около 36 хил. души, а косвено с нея са
свързани около 166 хил. работни места в търговската мрежа и
доставките.
Някои законодатели
предполагат, че концернът печели от неконкурентната търговска
политика на Япония за сметка на типични американски
автомобилостроители като "Форд" (Ford) и "Дженерал мотърс" (General
Motors).
"Тойота" усилено се опитва да си изгради имидж на американска
марка, полагайки усилия да стане част от националната
"автомобилна" култура.
Сумите, отпускани за благотворителност, всяка година
достигат милиони долари - според последните данни от средата на
2007 г. до средата на 2008 г. компанията е дала 5,6 млн. долара за
благотворителни каузи, голяма част от които са свързани с
образованието и опазването на околната среда.
"Тойота" потвърди: Изтегля над 430 хил. хибридни автомобила
Хибридният модел Toyota Prius