Съсипаният бизнес на единствения добре приет на запад руски автомобил

Британски бизнесмен с тъга се разделя с Лада Нива, след като 12 години я продава с успех във Великобритания

,
Лада Нива Бронто

, Lada

Лада Нива Бронто

А ко има руска кола, сравнително добре приемана на Запад, това е Лада Нива. Поне практичните западняци харесват това, че за нищожни пари могат да си купят непретенциозна кола, евтина за подръжка и способна да мине навсякъде.

Иначе от една страна имат (имаме) “паркетни лъвове”, които ще се одраскат от най-малката клонка и ще ги оставят в нищото. От друга - суперскъпи машини като G-Class, Land Rover/Range Rover. Те имат своята публика, разбира се, и тя е все по-голяма и заможна.

Но ако не сте в тази категория и сте фермер примерно, Лада Нива не е лош вариант.

Тя бе особено популярна във Великобритания, където провинциалният живот си кипи, а в голяма част през цялата година вали. Така имате нужда добро 4х4.

Войната обаче слага край на този бизнес, за което свидетелства базиран в Лондон вносител на руската машина пред Autocar.

Той е на мнение, че представения през 2021 г. вариант Bronto Prestige ще е последният, който се продава на Албиона. Поне в близко бъдеще. Причина за това са санкциите срещу Русия - Великобритания е извън ЕС, но те са заедно в тази битка.

Марк Кий внася първата си Нива в Обединеното кралство през 2010 г.

Бизнесменът се заинтересува от модела, след като вижда потенциал по време на ски ваканция в Алпите. Забелязва, че е един от малкото автомобили, наред с Renault 5 4x4 и Fiat Panda 4x4, които се справят с най-лошите условия.

В Обединеното кралство имаше ниша за нискотехнологичен, практичен 4x4 с характер. По-голям от Suzuki Jimny, но по-малък от Land Rover - и без никакви претенции за „лайфстайл“, мотивира се Кий.

Процесът за внос обаче не е бил лесен:

Много имейли и писма до руското посолство не доведоха до нищо. Най-накрая получих положителен отговор от дилър на Лада. Поръчах стандартна бяла Нива с три врати. Отне само две седмици, за да влезе в ЕС.”

От това скромно начало стартира бизнес. Разбиранете за това как работи производителят АвтоВАЗ е бил от съществено значение, припомня Кий.

Получавах поръчки за червена и синя кола, а отговорът беше: „Този ​​месец правим бяла. Вземете бяло. Нямаше налични опции.”

Постепенно Марк Кий се сдобива с постоянна клиентела от всички сфери на живота. И когато през 2022 г. той се готви да продаде рекорден брой автомобили Нива във Великобритания, идва войната.

Lada

Дилърът казва, че от 2010 г. насам е получил само една рекламация за автомобила. Дава му добра оценка по отношение на цена-качество най-вече заради намесата на Renault. След оттеглянето на френската марка от Русия обаче и това вече се промени.

Те са прекрасни, обикновени малки 4x4 и е тъжно да си помисля, че никога повече няма да внеса друг автомобил, но светът в момента е такъв, какъвто е, казва той. - Помолих казахстанското посолство за доставка на модели Нива, произведени в Казахстан, но те искат големи количества, а маршрутът за доставка е още по-труден от преди.“

“Ще бъде горчиво да го видим. Но това доста добре обобщава какво е да си вносител на руски автомобили”, казва Кий по повод на последната Нива Бронто, която ще пласира скоро.

Сега той гледа на запад, а не на изток за следващото си начинание и е хвърлил око на процъфтяващи в Северна Америка камионетки, като например Daihatsu Hijet и Suzuki Carry. Те ще трябва да заменят Нива в Обединеното кралство.

Тенденциите в САЩ често се прехвърлят и във Великобритания. Тези малки, леки камиони с двойно предаване дават привлекателна и икономична алтернатива. Те са свързани със селскостопанска и горска работа, но могат да бъдат забавни и за жителите на града“, казва Марк Кий.

Марк Кий Lada Niva Bronto Lada Niva всъдеход Великобритания Лада Нива Лада