Сърбия е спасителят на ЕС с най-голямата мина за литий в Европа

Mercedes, Stellantis и германското правителство подкрепят плановете на Сърбия за добив на литий, които бяха спрени преди две години

Карлос Тавареш Вучич

, Stellantis

Карлос Тавареш и Александър Вучич (снимката е илюстративна)

Mercedes-Benz и Stellantis водят дискусии с правителството на Сърбия за инвестиране в обработката на литий и производството на батерии за електромобили. Мениджъри на двата концерна и канцлерът на Германия Олаф Шолц са на посещение днес в Сърбия, за да преговарят с Алексадрър Вучич, изваждайки го от политическото забвение, в което бе изпаднал, след като за него е по-важна думата на Русия и Китай, а не тази на Брюксел.

Окачва се Сърбия и ЕС да подпишат рамково споразумение за доставката на този толкова ценен метал. Ако това стане, то спорната мина за добив на литий в Сърбия ще стане най-голямата в Европа. Преди две години работата по нея бе замразена, но Вучич активира процеса наново и изглежда, че сега той ще сработи.

Двата автомобилни гиганта, които вече са партньори в съвместното дружество за производство на батерии ACC, са готови да последват инвестицията на Rio Tinto Group в мината.

Ола Калениус, шеф на Mercedes-Bеnz, заяви, че компанията му е потенциален клиент на мината Jadar, като би подкрепил производството на батерийни клетки в страната.

Създаването на по-широка литиева индустрия - вместо просто износ на суровината - беше ключово изискване на сръбското правителство в подкрепа на проекта Jadar. Ако мината получи зелена светлина, това ще бъде голям тласък за икономиката на Сърбия и най-вече опитите на Европа да осигури доставки на суровините.

Съюзът преследва развитието на своя собствена верига за доставки на електромобили, за да облекчи зависимостта от вноса от Азия, въпреки че колебливият преход към електромобили остави редица проекти за производство на клетки на заден план. Това включва Mercedes и Stellantis, които задържаха два от трите си завода за батерии в Европа, които ще струват общо 7 милиарда евро, след като търсенето на автомобили не надмина очакванията.

Англо-австралийската компания Rio Tinto стои зад мината, чието планирано отваряне ще е през 2028 г. Масови протести преди две години спряха проекта, но сега пречки пред него няма. Самото посещение в страната на канцлера Шолц говори за това. Още повече, че миналата седмица конституционният съд на Сърбия отмени правителствен указ, който през 2022 г. блокира проекта.

Източник на статията: autonews.com

литий Александър Вучич Сърбия