Шефът на Stellantis пак недоволен, този път е-горивата можели да предизвикат „хаос”

Карлос Тавареш не е фен на политиците, никак даже, но ги предупреждава, че изключението за е-горивата може да задейства верига от последствия, които да подкопаят пътя към пълна електрификация

Карлос Тавареш

, Getty Images

Карлос Тавареш (по средата)

К арлос Тавареш е един от най-разговорливите пред медиите шефове на големи концерни. Последното му изказване е пред Autocar по време на посещението му в завода на Vauxhall в Лутон. Той разсъждава на тема е-горива, призовавайки законодателите да се придържат към установената от тях рамка и да избягват ходове, които да добавят от „объркване до хаос”.

Тавареш казва, че приветства е-горивата като начин за захранване на 1,4 млрд. неелектрически автомобили по пътищата на света. Но той е крайно недоволен от решението да се разреши продажбата на нови автомобили с ДВГ на е-горива да се продават в Европа след 2036 г. Тук ще уточним, че Stellantis работи по 28 от своите двигатели в концерна, за да се увери, че могат да работят със синтетични горива.

“Първият сценарий те (политиците) не нарушават парадигмите”, казва Тавареш. „Тогава е сигурно, продължаваме с усилията към пълна електрификация.”

“При втория сценарий те нарушават парадигмите. Какво правим тогава? Какво ще стане, ако някой от играчите измисли някакъв технологичен пробив, кажат, че са намерили начин да намалят драматично производствените разходи на е-горивата?”

Това е големият проблем. За да изпълним настоящата стратегия, имаме нужда от 20 години. Каква е вероятността в този 20-годишен времеви прозорец някой да излезе с революционно решение и каже: открих нещо, което е много по-евтино за обществото, дава по-добър резултат за планетата и може да се изпълни много по-лесно”?

Тавареш гледа на политиците като на много почтителни, но „не съм сигурен, че слушат.”

Тай казва, че е готов да играе играта към пълна електрификация, но силно се съмнява в поставените регулаторни рамки. „Най-добри ли са тези рамки за обществата? Най-доброто ли е за планетата?”

Карлос Тавареш е силно притеснен, че ситуацията може рязко да се промени в следващите 20 години, макар в момента политиците да казват, че това е пътят: електрификацията. А една рязка промяна, след като веднъж си заложил на тока, би предизвикал истински трус, дори нещо много по-сериозно. Иначе в момента Stellantis процъфтява, концернът обяви ръст на приходите с 14% за първото тримесечие на годината.

До края на следващата година половината от новото автомобилно портфолио на Stellantis ще е от изцяло електрически автомобили, но „клиентите ще решат” дали те ще се равняват на половината от продажбите.

е-горива Карлос Тавареш