Седемте големи масови марки в Европа са в процес на свободно падане през последните 20 години

Една прави изключение, няма нищо чудно, че точно тя удържа фронта

Пламен Георгиев,
Volkswagen електромобили семейство

Volkswagen

Е вропейският автомобилен пазар продължава трансформацията си (минава на ток, Tesla е най-продаваният автомобил на континента през първото полугодие, а китайците скоро ще започнат своята инвазия, за момента само опипват почвата), процес, който нанесе доста промени и удари за традиционните лидери.

Европейският пазар е изключително конкурентен заради високите изисквания на клиенти и законодатели с техните стандарти за вредни емисии и безопасност. Той е третият по големина в света, след този в Китай и САЩ, и втори по навлизане на електрически автомобили. Но кой спечели и кой загуби от това през последните 20 години? Анализаторът Фелипе Муноз прави разбивка на процеса за Motor1.com.

Големите марки стават все по-малки?

Между 2003 и 2023 г., един от най-важните моменти в развитието на европейския автомобилен пазар бе смяната на лидерството. Регионът по традиция се води от следните седем масови автомобилни бранда: Fiat, Citroen, Peugeot и Renault, Volkswagen и Opel, и Ford. Но традиционните лидери в различните сегменти загубиха предишната си слава.

През 2003 г. тези 7 марки (включително подразделението Vauxhall на Opel) контролират почти 58% от новите регистрации в Европа (на 29 пазара). Позиционирането им на родните пазари е изключително силно. Пазарният дял на Opel в Германия в онзи момент е 10%, докато този на Renault във Франция – 27%. Макар тези проценти да са много по-малки спрямо 90-те години, те все още са повече от удовлетворителни. Към онзи момент корейските марки все още са много далеч като качество, а японските се опитват да впечатлят европейския клиент.

След това идват SUV-овете

Картината започва да се променя с бума в SUV-сегмента. Nissan буквално създава този клас, при това първо с Qashqai, след това с Juke. Hyundai и Kia пък отварят заводи в Чехия и Словакия.

Резултатът? През 2003 г. т. нар. Big 7 държат почти 49% от обема в Европа, спад от 9% спрямо десетилетие по-рано. Между 2003 и 2013 г., загубата на пазарен дял на 6 от тези марки варира между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение е Volkswagen, който увеличава своя дял от 9,8% през 2003 г. до 12,6% през 2013 г.

Тази година, през юни, ситуацията за тези марки е още по-лоша. Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигат дъното за предходните 20 години. От друга страна, Volkswagen успява да увеличи пазарния си дял, или поне да го задържи. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., марката е загубила 2% спрямо 2013 г., но е спечелила 0,8% спрямо 2003 г.

Кой печели?

В допълнение към малкия ръст на немски производител, големите победители през последните 20 години са германските премиум марки, Toyota, Hyundai, Kia, а от скоро, Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски масови марки нямат: по-голяма гъвкавост.

Това им позволява да предлагат нови продукти и по-бързо, които се вписват по-добре в последните клиентски нужди. В същото време, повечето от тях бяха по-малко изложени на последните европейски кризи, които се разразиха между 2011 и 2014 г., повечето от тях използваха своето силно световно позициониране, за да пестят разходи.

Ще си вземат ли бележка техните страдащи колеги?

Big 7 Фелипе Муноз анализи европейски производители