Европейските производители тънат в разкош и огромни печалби

Автомобилните марки на Стария континент са спечелили близо 80 млрд. евро миналата година

печалба

iStock

Ф елипе Муноз е анализатор в Jato Dynamics. Последната му статия в Motor1.com буди доста въпросителни за искреността на компаниите, които през последните три години обясняваха колко е зле положението. Но се оказва, че тънат в разкош от огромните печалби, които реализират. За сметка на кого?

Точно така. За сметка на клиента. Анализът на Муноз показва, че през миналата година установените европейски играчи са спечелили почти 80 млрд. евро! Да им е честито, ние ще останем да чакаме истинското навлизане на китайските компании в Европа, за да видим дали и тогава този разкош ще продължи. Защото компаниите от ЕС имат среден марж на печалбата от 9,8%, докато китайските компании – 1,6%. И тези китайски автомобили ще дойдат в Европа.

Но да спрем със спекулациите. Ето конкретика от Фелипе Муноз. Той е анализирал 25 компании: 8 японски (Isuzu, Subaru, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan и Suzuki), 7 европейски (Ferrari, Mercedes, BMW, Stellantis, Volkswagen, Renault и Aston Martin), 5 китайски (BYD, Great Wall, Geely, Xpeng и NIO), три американски (Tesla, General Motors и Ford), Hyundai от Южна Корея и Tata от Индия, която е собственик на Jaguar Land Rover.

Най-важният резултат от анализа е, че европейските компании водят по отношение печалбата. През 2022 г. европейските компании са спечелили почти 79 млрд. евро ($87,3 млрд.) под формата на оперативна печалба. Общите им приходи са били над 804 млрд. евро ($888,5 млрд.).

Това значи, че средната оперативна печалба е била 9,8%. Най-добрият резултат сред всички географски области, с 0,5 пункта по-висок спрямо 2021 г.

Част от обяснението се крие в способността на тези компании да превърнат проблема във възможност. Основната трудност на световния автомобилен пазар през 2022 г. бе кризата по веригата на доставки. Нямаше възможност да се поддържа високо производство, а клиентите трябваше да чакат дълги месеци, дори над година, за да получат новия си автомобил.

Това повлия негативно на продажбите, но даде възможност на компаниите да намалят инвентара си, да подобрят производствената ефикасност, а оттам – да увеличат печалбата. И производители, и клиенти се научиха да живеят в тази реалност. Но разликата е, че за клиентите това е финансова тежест, а за производителите – финансово облагодетелстване.

Ferrari отново е компанията, която печели най-много, въпреки че оперативният марж е спаднал с един процент между 2021 и 2022 г. През миналата година са реализирани 13 221 „кончета”, с което компанията е постигнала общ оборот от 5,09 млрд. евро. Печалбата на Ferrari се равнява на 1,22 млрд. евро след данъци. С други думи, Ferrari е спечелил 24 цента от всяко евро от продажба. Огромна печалба на фона на средната за индустрията от 7,6 цента на евро.

Tesla е вторият най-печеливш производител, но и най-важният, защото вече гони 2 млн. продажби, при това само на електромобили. И всички искат да се равняват по нея. Маржът на Tesla е скочил от 12,1% през 2021 г. до 16,8% през 2022 г.!

Сред лидерите по оперативна печалба се нареждат Mercedes (около 13%), Stellantis (около 12%) и BMW (под 10%).

Къде е Китай в тази картинка? Муноз казва, че е трудно да се придобие ясна представа, тъй като много от големите производители правят коли за западните компании чрез съвместни дружества. Все пак, от ограничената информация, с която разполага, Муноз е стигнал до извода, че Great Wall е с най-голям марж (6,8%), следван от BYD и Geely. Стартъпите Xpeng и NIO отчитат загуби за изминалата година. Средният марж за китайската автомобилна индустрия е 1,6% според Муноз, което обяснява и възможността на китайските марки да лансират евтини електромобили. Такъв е примерът с BYD Seagull, който наскоро бе показан в Шанхай, чиято цена е около $10 000.

Източник на статията: Motor1.com

Фелипе Муноз анализ продажби маржове печалба