Е рата на наистина достъпните и забавни за шофиране спортни автомобили, като например Mazda MX-5 Miata или Nissan 370Z, изглежда е към своя край. С нарастването на икономическия натиск и драстичните промени в автомобилния пейзаж, радостта от сравнително евтина, семпла и вълнуваща машина все повече се превръща в лукс, отбелязва Motor1.
Скоро може да останем без достъпни спортни автомобили, жертви на перфектната буря от нарастващи разходи и променящи се приоритети в индустрията. Основният виновник е нарастващата цена на производството.
Всичко - от суровините до внедряването на усъвършенствани функции за безопасност и по-строги регулации за емисиите, добавя значителни разходи. За производителите няма особен смисъл да влагат огромни ресурси за научноизследователска и развойна дейност в спортни автомобили с малък обем продажби, когато могат да отделят този капитал за кросоувъри и SUV-ове с голямо търсене.
В икономиката в САЩ, където 25 000 долара отпреди десетилетие сега се превръщат в близо 35 000 долара, постигането на истински бюджетен ценови диапазон, като същевременно се внедряват съвременни технологии, се превръща в почти невъзможно балансиране. Освен това, предпочитанията на потребителите са се изместили към практичност, гъвкавост и свързаност, като отдават предпочитание на SUV-овете пред непрактичните двуврати купета. Търсенето на „автомобил за уикенда“ намалява, тъй като инфлацията се отразява на домакинските бюджети, а купувачите консолидират нуждите си в едно-единствено, универсално превозно средство.
И така, какво се случва с тази празнина? MX-5 все още се промъква като може би най-верният пазител на факела на „лекотата, скромната мощност, максималното удоволствие от шофирането“. Двойката GR86 / BRZ е сред малкото други, които поддържат този сегмент жив.
Но дори и те са все по-редки: ограничен брой, по-малко опции за оборудване, нарастващи цени. Накратко, опции като стария Z370 изглеждат по-далеч от всякога.
И все пак, искра надежда проблясва. Духът на ентусиастите е устойчив и производители като Toyota и Subaru показаха ангажираност с модели като GR86 и BRZ, често разработени чрез скъпи съвместни предприятия за смекчаване на риска. Възходът на усъвършенствани, но все по-рентабилни производствени технологии като 3D принтирането би могло в крайна сметка да намали бариерата за навлизане на нишови модели.