Н езависимо какво казва пропагандата, руските граждани са на разнопосочни мнения за решението на правителствата на страната и столицата отново да произвеждат “Москвич” в завода, в който доскоро се сглобяваха модели на Renault Nissan.
Това показва репортаж на “Ройтерс” и Autonews.
А до възраждането на автомобила се стигна след изтеглянето на Renault от страната.
За последно “Москвич”, за който в България се чакаше години (а и в СССР), бе произвеждан преди около 20 лета, когато предприятието зад марката окончателно фалира и влезе Renault.
Кметът на столицата Сергей Собянин посочи "дългата и славна история" на “Москвич”, обявявайки връщането му в играта с фанфари, но дали всички негови сънародници са щастливи от този факт?
Чух, че "Москвич" ще бъде върнат към живот и съм много доволен, казва Александър Бондаренко, показвайки тениска с изображение на колата. - Ако пуснат на пазара модерен вариант на модела 2140, ще си го купя веднага".
Други обаче са по-скептични и виждат очевидни политически мотиви зад действията на кмета.
Възраждането на "Москвич" е популистко решение, казва жителят на Москва Сергей, отказвайки да сподели фамилията си. - Не е ясно какво ще произтече от това".
След масовото напускане на западните компании президентът Владимир Путин обяви, че руснаците трябва да се гордеят с промишленото наследство на страната си. Той допълни, че местната база трябва да бъде разширена.
За мнозина обаче обичаният от мнозина в Русия "Москвич" трябва да си остане в миналато.
"Москвич" не трябва да бъде докосван, той умря, той беше убит", казва Станислав Цибулский, припомняйки решението за закриването на завода преди две десетилетия.
По думите му работниците в продължение на години не са получили дължимите им заплати, а хиляди са загубили работата си.
Заводът беше просто затворен, дори нямаше музей, а сега планират да възродят "Москвич". За мен това е светотатство", добавя той.
От поточните линии на завода в Москва, който започва да работи през 1946 г. и беше закрит през 2001 г., десет години след разпада на Съветския съюз, са слезли десетки модели на “Москвич”, посочват двете агенции. А ние можем да кажем, че са произведени милиони.
Един от най-популярните модели - "Москвич 412", през 1975 г. струваше около 5000 рубли при средна месечна заплата от 150 рубли.
За Сергей Ушаков, който е носталгично настроен собственик на "Москвич", възраждането на модела е добра новина, но въпреки това страната трябва да се фокусира върху производството на модерни автомобили.
Това е рядка кола и аз я поддържам в работещо състояние, казва той и с гордост показва модел 400. "Но няма нужда да произвеждаме едни и същи коли.”