Renault прехвърля дела си (68 процента) в най-големия руски производител AвтоВАЗ на местния Научен институт (НАМИ) за 1 рубла, пише "Ройтерс", позовавайки се на руския министър на промишлеността и търговията Денис Мантуров.
По-рано руската държавна агенция “Интерфакс” първа цитира Мантуров, който говори пред журналисти.
За момента френският производител не коментира новината. В края на миналата седмица концернът заяви, че разговорите в Москва “продължават и бележат прогрес”.
Според представителя на Кремъл в следващите 5-6 години Renault ще има правото да си върне дела в компанията, която прави Лада - най-продаваната марка в страната. Ако обаче АвтоВАЗ и (или) държавата направят инвестиции в това време, френската компания ще трябва да плати за тях, добави министърът.
Мантуров твърди също, че московският завод на Renault, в който се сглобяват модели на бранда, както и на Nissan и Dacia, преминава във владение на кметството на Москва.
Наскоро той спря производство, след като то бе подновено за броени дни. Причината е липсата на части и компоненти, а също така транспортни трудности.
Силно затруднена е и работата в АвтоВАЗ, за който работят около 45 хиляди души.
Ако казаното от Мантуров се потвърди, ще означава, че в Renault са се възползвали от една от трите възможности, които Русия даде на чуждестранните компании в началото на войната.
Първата бе те да останат там и да опитат за продължат производство, но при всички положения да подсигурят заплатите и осигуровкие на служителите си.
Втората е да прехвърлят инвестициите си на свои партньори, като си запазят опцията за завръщане. Тя е предпочитана от фирми и в други отрасли.
Третата е бърз фалит и национализация на всичко, което имат.
Руският научен институт има богата автомобилна история. Негово дело са лимузините на държавниците, включително Владимир Путин се вози в такава - с най-висока защита срещу нападение.
А напълно логично е, че Renault опитва да намали щетите. Преди дни стана ясно, че компанията обмисля да продаде акциите си (или поне част от тях) в Nissan, като така подсигури електрификацията си.
Босът Лука де Мео планира да отдели EV бизнеса от този с двигатели с вътрешно горене.