П рез последните около две години пазарът на автомобили изпита доста трудности заради недостиг на компоненти, дълго чакане за произвеждането на поръчаните бройки, ръст на цените заради инфлацията, повишените разходи за материали и т.н. На фона на всичко това обаче качеството на новите коли не само не се подобрява, но дори се влошава. Това показват резултатите на новия анализ на J.D. Power Initial Quality Study за 2023 г., съобщава Autoblog.
Проучването проследява колко проблема имат собственици на чисто нови автомобили в рамките на първите 90 дни от получаването им. След това числото се обобщава като брой проблеми на 100 автомобила.
Настоящето издание на анализа проследява автомобили, които са произведени през 2023 г. и открива, че има средно по 192 проблема на 100 автомобила. През 2022 г. са засечени 180 проблема на 100 автомобила, а през 2021 г. – 162 на 100. През 2020 г. са преброени 166 „ядове“ на 100 коли.
В анализа са включени 32 производителя. Най-добре се справя Dodge със 140 проблема на 100 свои коли. На второ място е Ram, следван от Alfa Romeo, Buick, Chevrolet, GMS, Porsche, Cadillac, Kia и Lexus. Най-голямо подобрение показват Maserati и Alfa Romeo. Италианските компании полагат усилия да разбият мита за тяхното качество, като специално Alfa е споменавала, че иска да надмине Lexus по качество и сега го постига.
Електрическите коли не са включени в официалния ранкинг, тъй като не са дали достъп на анализаторите до клиентите в щати, където се изисква разрешение от производителя. Затова техните резултати са отделни и показват, че електрическите коли отчитат много по-висок набор от проблеми – 257 на 100 коли за Tesla, 282 на 100 за Rivian, 313 на 100 за Polestar и 340 на 100 коли за Lucid.
За изготвянето на анализа са питани почти 94 000 собственици на нови автомобили. Те са отговорили на 223 въпроса, които покриват всички аспекти от живота с новата им кола. Така например се открива, че атрактивните на вид прибиращи се дръжки за врати, които станаха популярни покрай електрическите коли, създават проблеми в 7 от 10 електрички. Клиентите са недоволни често и от системите за предупреждение за напускане на лентата и автоматичното спиране за превенция на удар.
Въпреки индивидуалните подобрения на някои марки, J.D. Power отчита, че като цяло индустрията влошава качеството. Според анализаторите причината е, че в момента браншът е на кръстопът и всички компании взимат важни решения, които ще определят бъдещето им. Това води до създаване на нови технологии и решения, които обаче създават и допълнителни проблеми.