В ече писахме по други поводи, че през тази година няколко марки и модели имат специални юбилеи. Което автоматически означава и специални модели - радостно изваждане за малцина богоизбрани, още по-радостно събиране за въпросните брандове.
Но въпросът сега е в самите годишнини и сайтът Carscoops е направил десетка с най-значимите през 2023-та.
Както можете да видите и в оригиналния материал, дава се предимство на американски автомобилни икони, поради простата причина, че медията е щатска. Все пак не са пропуснати най-важните юбилеи на европейски и други - извън САЩ, марки.
Приемаме тяхното подреждане от 1 до 10 за условно, така ние няма да класираме рождените дни по важност, а всеки сам може да прецени по какъв повод би му харесало “да пие едно” тази година.
Chevrolet Corvette - 70 години
За Америка това си е значимо събитие. И не само. Ако има щатски спортен амтомобил в масово производство, който да съперничи на европейските, при това идвайки на доста добра цена, това без съмнение е Vette.
Началото му е мнаго трудно, на няколко пъти GM е бил пред спиране на проекта. Нататък обаче Corvette става все по-добър, все по-добре направен и бърз. Казват, че сегашното поколение било най-силното.
Какво предстои - още тази година хибрид, нататък EV, а се говори и за кросоувър.
Porsche 911 - 60 г.
Тук някой би възразил, че първият 911 е на пазара от 1965 г. Но премиерата е през есента на 1963 г. - като 901. Като потвърждение на това е направеното от боса Оливер Блуме изявление, че ще има специални варианти по случай събитието.
Много неща се промениха през годините. Не и силуетът, концепцията на тази наистина знакова кола. И да, някой би казал, че първото място в такава листа трябва да е за 911.
Honda - 60 г.
Или пък за Honda, защото цяла марка, станала сред най-успешните в света, празнува юбилей. Компанията е създадена през 1946 г., но първите й автомобили започват да се появяват през 1963 г.
Това е 2-местният пикап Т360, който можете да видите в нашия колаж. Honda има емблематични модели, като например навършилия през м.г. половин век Civic.
Lamborghini - 60 г.
И тук може да се породи спор - зависи какво гледаме за рождена дата. Компанията е създадена през 1963 г. А легендарната Miura e показана за първи път в Женева през 1966 г.
Все пак стъпваме на първото. Оттогава датира и прототипът с предноразположен двигател 350 GTV. Той не вижда бял свят, но не и легендарният му (впоследствие) мотор - 3,5 л, V12.
Caterham - 50 г.
Екзотика и копнеж по старата школа спортни коли. При това от Острова, където тези машини продължават да са много на почит.
Caterham Cars започва като дилър на Lotus и годината, в която се отделя и започва да действа като самостоятелен бранд със свои разработки, е 1973-та.
Caterham Seven 420 Cup
И тук - дизайнът и философията не са се променили до днес. Но и тук предстои електрификация. Няма мърдане.
Минивановете на Chrysler - 40 г.
Някой вече се мръщи - какво ни касае нас това, но за американците си е значимо събитие. И като се замисли човек, не само за тях, тъй като Chrysler поставя началото на тренд, дошъл по-късно в Европа.
Виждате какво се случва в последните години със SUV и кросоувъри. Подобно нещо се наблюдаваше през 80-те и 90-те години с минивановете. Започва се с Plymouth Voyager, което е версия на Chrysler S-series. След това Voyager продължи, макар че марката Plymouth бе пратена в небитието.
Сега имаме Pacifica. Както вече изяснихме, ван революцията заля целия свят. Преди да бъде изхвърлена извън борда от “джиповете”.
Aston Martin DB5 - 60 г.
О, Боже, кога минаха 60 години!? Може би най-великият Aston Martin - поне като имидж. И със сигурност най-великият филмов автомобил. Класика. И класа.
Cadillac Escalade - 25 г.
Тук наистина минаваме транзит, защото за разлика от горното събитие, свързано с Chrysler, това си е изцяло американско. Янките още въздишат.
Audi TT - 25 г.
Заслужава да е по-високо, но нали се разбрахме, че нашата подредба е условна. Помним какъв фурор предизвика тази кола, когато се появи.
А този рожден ден ще е и последният. Следва замяна на купето и кабриолета с EV.
Audi TT RS Coupe
Ford Mustang II - 50 г.
Това е вторият Stang, който още повече увеличава продажбите и славата на модела. И той е много специален, не само за Америка, разбира се. Представен е през 1973 г.
А вече влязохме в серия от важни събития, свързани с “понито” на Ford. През миналата година видяхме новия модел - и последен с ДВГ. Догодина пък ще честваме 60 г. Mustang. Празници да има.