Т ази година е специална за Honda, пък и въобще за автомобилния бранш заради половинвековния юбилей на Civic.
Със сигурност най-популярният модел на японската марка, оцелял и до днес след много превъплащения, възходи и падения (най-вече възходи или поне те се помнят по-ярко по отношение на Civic).
За Honda той е това, което са Ford Model T, Volkswagen Beetle и Golf за своите брандове.
Името идва от латинската дума civis, което е означавало “гражданин” в древния Рим. Или просто се е свързвала с всичко градско. Излишно е дори да споменаваме, че през годините предназначението на Civic излезе далеч извън пределите на града.
Но идеята поначало е била за градска употреба. Всичко започва от един… огромен неуспех. През 1969 г. Honda представя модела 1300. Това е била най-голямата кола на компанията до момента, любима на Соичиро Хонда като замисъл и перспектива. Той е имал спорове с инженерите и дизайнерите си по ред неща, като се почне от двигателя.
Така Honda 1300 не оправдава очакванията, хората не я приемат.
На боса е представен проект за съвсем друг тип автомобил - като хечбек с три и пет врати, седан с две или четири, че и като комби. Двигателят е 1,2-литров с идеята да бъде икономичен, тъй като и тогава е имало петролна криза по политически причини.
Още нещо - автомобилът е с независимо окачване.
През 1972 г. Civic вижда бял свят и почти веднага се превръща в пазарен удар - не само в Япония, а също така в Европа и Северна Америка. Навсякъде са се търсели такъв тип возила заради цените на бензиностанциите. До 1975 г. са продадени над 200 000 броя.
Първият Civic
Практично и в много отношения авангардно направен, житейският цикъл на първия Civic е цели седем години, в които все пак търпи промени. Към края двигателят вече е 1,5 л.
А за разлика от “марковите за марките” Ford Model T, Volkswagen Beetle и Golf, Civic е променян много драстично през годините, при това понякога между един и друг модел.
Търсеха се провокативни форми, но същевременно и нови решения за купето, за да бъде функционален.
Като например 4-ото поколение, което бе лансирано през 1987 г. Тук за първи път в Civic компанията използва своя ембламатичен VTEC мотор. В 6-ата генерация (с доста по-заоблени, не толкова агресивни форми), вече имаше CVT трансмисия.
Годината е 1997 г. и както гласи любимото клише, тя е записана със златни букви в историята на Civic, пък и на Honda. За първи път се представя Civic Type R. Той е само за Япония тогава. Двигателят е 1,6 л VTEC, 182 к.с. Всъщност преработка на 1,8-литровия агрегат.
През 2016 г. трима инженери изминават успешнно над 10 000 км с шесто поколение Civic от Норвегия до Япония. Така са посрещнати в завода в Сузука.
В началото на XXI век златното “гражданче” (тогава като седма генерация) на Honda може да се похвали с 16 милиона продажби в цял свят, близо половината от които в Северна Америка. Там той e сред бестселърите.
А в следващия Type R вече е наличен 2-литров VTEC с над 200 “коня”.
Седмият предлага и нов член на семейството - Type S. За хората, които не могат да си позволят R или просто искат нещо “по-нормално” като за ежедневна употреба, но достатъчно спортно със своите 160 к.с.
През вече далечната 2003 г. Honda започва да предлага Civic като хибрид със своята Integrated Motor Assist (IMA), представена 6 години по-рано в Insight. Това е комбинация между 1,3-литровия двигател с електромотор. С IMA той е наличен само като седан.
През същата година бестселърът получава и първия си дизел, който тогава е разработка на Isuzu и General Motors, тъй като този тип двигател на Honda още е в процес на разработка.
Осмото поколение отново дойде с коренно различен дизайн, който за времето си бе доста раволюционен както в екстериора, така и в интериора. Това стана през 2005 г. Годината, от която Honda промени стратегията. Дотогава Civic се продаваше навсякъде без големи промени, но марката започна да го предлага с различни форми на големите пазари.
2011-а е годината на деветата генерация. Три години по-късно комби версията получи името Tourer.
Лятото на 2015 г. Honda Civic с награда за книгата на рекордите "Гинес" за най-ниска консумация на гориво в 24 европейски страни. За 25 дни от 1 юни е постигнат среден разход от 2,82 л/100 км с 1,6-литровия дизелов i-DTEC. Изминатото разстояние е 13 498 км.
През 2015-а видяхме десетият. Сред възможните двигатели бе 1-литровият турбо със 130 к.с. Намигване към миналото с поглед в настоящето. След още две години Type R показа мускули с 320 к.с. от 2-литровия си мотор, за да потроши куп рекорди по пистите, включително на “Нюрбургринг” за кола с предно предаване.
11-ият Civic излезе през 2021 г., като бе представен първо в Япония и САЩ. Чакаме го в Европа през есента - само като хечбек, и само като хибрид e:HEV (2-литров мотор със 181 к.с.). А през юни ще видим новия Type R - без камуфлажи. Но и с тях - рекордьор на “Сузука”.
За 50 години продажбите на постоянно променящия се “гражданин” надхвърлят 24 милиона в цял свят. За миналата година той заема 10-ото място сред моделите в САЩ - най-големият му пазар. Всъщност е №2, ако махнем пикапи и SUV-та.
Civic е основният фактор Honda да бъде това, което е днес - глобален и иновативен бранд.