Предложение в Русия: мораториум върху гаранционния ремонт

Обсъжда се предложение за 9-месечно спиране на гаранционните ремонти

Пламен Георгиев,
Лада

iStock

П ърво беше митът за непобедимата руска армия и супермодерният й арсенал. Последните две седмици разрушиха тези предания. След това бе митът за невъобразимата мощ на „Газпром”, за милиардите печалба, но поредицата от смъртни случаи на редица ръководни дейци в гиганта говорят за друго, изгарянето на газ в атмосферата също.

Около автомобилната промишленост никога не е имало митове, но желанието да се спрат гаранционните ремонти на автомобилите оборва друг мит, че икономическата блокада нямала ефект върху руската икономика.

Сега се получава информация, че правителството обсъжда предложение за въвеждане на 9-месечен мораториум върху прилагането на някои разпоредби от Закона за защита правата на потребителите, а именно в частта, която определя срока за гаранционен ремонт на автомобили - той е 45 дни. Заради санкциите и прекъсването на веригите за доставки повечето чуждестранни компании не могат своевременно да внасят оригинални резервни части в Русия. По закон те са изправени пред тежки глоби за липсващи ремонти, поради което автомобилните производители и търговците се страхуват от фалити.

Както съобщава „Комерсант”, в началото на септември Министерството на икономиката е изпратило до Министерството на промишлеността и търговията и Роспотребнадзор предложение от Асоциацията на европейския бизнес (AEB) за деветмесечен мораториум. Роспотребнадзор смята това предложение за „неприемливо“ и предупреждава: ако бъде въведен мораториум, сервизните центрове ще използват това недобросъвестно - качеството на обслужване на клиентите ще намалее и времето за ремонт ще се забави за непредсказуем период.

AEB от своя страна цитира като пример ситуация, при която в случай на годишно забавяне на гаранционния ремонт на автомобил на стойност 3,5 милиона рубли (115 500 лв.), глобата ще бъде 6,4 милиона рубли (211 200 лв.), а като се вземе предвид и глобата за неспазване на сроковете общата глоба може да достигне 10,5 милиона рубли (346 000 лв.). Това кара организацията да смята, че търговците и производителите на автомобили ще се изправят пред вълна от съдебни дела, които могат да ги фалират.

Тази инициатива се обсъжда още от началото на юни. Тогава Министерството на икономиката предложи на Министерството на промишлеността и търговията и Роспотребнадзор няколко варианта за решаване на проблемите на дилърите с гаранционен ремонт, причинени от забавяне на доставката на резервни части. По-специално се коментираше идеята срокът за гаранционен ремонт да се увеличи от 45 на 90 дни и да се наложи мораториум върху събирането на глоби от фирми в размер на 50% от сумата, която съдът присъжда за неизпълнение на задължения.

гаранционен ремонт руски автомобили