Руският Детройт ще последва съдбата на оригинала

Толяти може да е дом на Lada и там да се произвеждат най-много коли, но през последните години Калуга е мястото, в което се концентрираха сериозни инвестиции.

Пламен Георгиев,
Volkswagen Group Rus русия завод

, Volkswagen

Volkswagen Group Rus

Д есетилетия наред Детройт бе олицетворение на мощта на американското автомобилостроене. Там бяха централите на трите „американски кита” GM, Ford и Chrysler, там бяха основните им заводи. Но днес този индустриален град, някога символ на икономическа мощ, тъне в забвение и носталгия по отминалите времена.

Подобен негов аналог се формира на около 200 км югозападно от Москва, в област Калуга, разказват от Reuters. Изчислява се, че този промишлен район е привлякъл инвестиции (основно чужди) в рамките на около 1,3 трилиона рубли. В щатски долари това са 15 млрд.

Но този разцъфтяващ икономически район е замрял във времето в момента. Нахлуването на Русия в Украйна накара западния свят да започне оттеглянето си, да наложи санкции, а скорошните покъртителни кадри от Буча ще повлекат още по-строги санкции, които сякаш правят възстановяването на западната икономика тук невъзможна.

За момента няма яснота каква ще е съдбата на основните движещи фактори, а именно заводите на Volkswagen и Volvo.

Третият, PSMA Rus, съвместно предприятие между Stellantis и Mitsubishi с 2000 служители работеше доскоро, но ще трябва временно са прекрати дейност заради липса на части.

Заварчикът Павел Терпугов споделя, че се нуждае от двойно повече пари, за да напазарува. Анализатори предричат, че инфлацията в Русия може да достигне 24% до края на годината, а икономиката да се свие до нивата от 2009 г.

Но проблемите на Терпугов и руския народ са смехотворни на фона на разрушенията в Украйна. Международната ярост се отприщи в понеделник, когато се разпространиха кадри от Буча. Тези кадри ще доведат до още по-стриктни санкции срещу Русия, от които ще пострадат и руснаци, и европейци.

Надеждите на Калуга, със своите 325 000 жители, се крие в предположението, че Западът няма да пожертва своите компании и инвестиции. Но това вече въобще не е сигурно.

Автомеханник в завода на Volkswagen в Калуга се пита: „Има ли смисъл да налагаш санкции срещу свой завод и да губиш пари? Има ли смисъл да губиш руския пазар?” Вероятно същият този другар скоро ще си отговори утвърдително на тези въпроси и дано тогава си зададе други въпроси, касаещи политиката на неговия лидер.

Volkswagen, в чийто завод работят 4200 човека, спря дейност в началото на март. От компанията казаха, че замразяват дейност.

Volvo Group, който дава работа на над 600 човека, произвеждащи камиони, също спря дейност.

Колкото и голям да е руският пазар, той е доста далеч от цифрите на основните световни автомобилни пазари. През миналата година в страната са продадени 1,67 млн. автомобила, което е с 1,1 млн. по-малко в сравнение с продадените 2,8 млн. коли през 2007 г., когато Volkswagen открива завода си в Калуга. Този спад се дължи на санкциите, наложени след анексирането на Крим през 2014 г. и пандемията от последните две години.

В града, в който работят още фармацевтични компании и заводи за храни, както и Samsung, произвеждащ телевизори, има оптимизъм. Той се крепи на веруюто, че след всяка икономическа криза в руската икономика през последните 20 години следва бум.

Но нищо подобно не се е случвало с руската външна политика и руската икономика през тези две десетилетия. Щом Германия е готова да жертва руските доставки на газ и петрол, какво остава за няколко милиарда инвестиции.

Напомняме, че Renault обмисля да се отърве от дела си в „АвтоВАЗ”, продавайки го на местна компания. Но кой ще купи производство, за което няма да има части?

Русия Украйна Калуга руски автомобили производство на автомобили