Нова криза грози европейската автомобилна промишленост

Тъкмо бе разрешена кризата с окабеляването на автомобилите, сега като че ли идва такава със стъклата

Пламен Георгиев,
стъкла челно стъкло

iStock

В ойната в Украйна избухна и хвана в капана си цяла Европа (в най-голяма степен). Цените на суровините от Русия скочиха неимоверно много, а основният доставчик на кабелни снопове за автомобилната индустрия, Украйна, спря работа. Това, както сами се сещате, доведе до проблем, за който никой не се бе и замислял. Особено Volkswagen, който бе почти изцяло зависим от Украйна за доставката на кабелни снопове.

И тук дори не говорим за кризата с чиповете, която тресе световната икономика вече 2 години. Сега на дневен ред се очертава поредната криза, за която пише The Wall Street Journal. Тя отново е свързана с Русия, този път конкретно с доставките на газ, от които всички ние ще се опарим, буквално и преносно.

Но ще оставим темата „Газпром” – България за други издания. Ние ще насочим вниманието си към един от проблемите, които руският газ ще причини. Става въпрос със стъклата за автомобилите.

Вече става ясно, че Volkswagen и други европейски производители се запасяват с автомобилни стъкла.

Проблемът се крие в това, че производството на стъкла е изключително енергоемък отрасъл, който разчита основно на газ. Високата му цена е едно, тя води след себе си и високи цени на продуктите. Русия обаче гори газ в атмосферата, защото не иска да го продава на Западна Европа. От това ще пострадат всички, в частност икономиката. Затова германски автомобилопроизводители търсят доставки от страни, които не са заплашени от доставките на газ.

Баварският концерн BMW още през май обяви намеренията си да премине на алтернативни източници на енергия за производство, за да минимизира зависимостта си от природния газ. Но това е процес, който не може да стане за една нощ.

промишленост природен газ Украйна Русия завод челно стъкло стъкла криза с чипове