Х ибридните превозни средства стават все по-популярни. Експертът по безопасност на транспорта, Уилям Лърнър, обаче посочва, че те могат да представляват по-сложни рискове от пожари, отколкото традиционните бензинови автомобили или дори изцяло електрическите превозни средства, съобщава AutoBlog. Според Лърнър тези рискове произтичат от два основни фактора.
Първата причина за повишения риск е свързана с plug-in хибридите (PHEV) и техните цикли на зареждане. Докато меките хибриди имат малки батерии, които се самозареждат, PHEV-ите имат по-големи батерии, които изискват свързване и с ел. мрежата.
Лърнър обяснява, че с остаряването на тези батерии, собствениците често ги зареждат до 100% вместо до препоръчителните 80%, което може да доведе до термични проблеми. Постоянното зареждане и по-високият заряд увеличават вероятността от повреда, което от своя страна може да доведе до пожар.
„Има приблизително 20-30% вероятност нещо да се случи, когато превозното средство е включено в контакта, било то в зарядното устройство или от страната на превозното средство. Когато започнете да зареждате превозните средства, хората не спазват правилото за зареждане до 80%. Точно като вашия мобилен телефон, той ще издържи 600-2000 цикъла, но след това започва да се разгражда и да се налагат по-чести зареждания, за да се поддържа на 100%“, казва Лърнър.
Вторият и може би по-сложен риск е проблемът с „двойното гориво“, присъщ на меките хибриди. Тези превозни средства комбинират резервоар за бензин с литиево-йонна батерия.
Лърнър използва BMW X5 от 2025 г. като пример, където батерията на мекия хибрид е разположена в непосредствена близост до пластмасов резервоар за бензин. Ако батерията се запали, интензивната топлина може да разтопи резервоара, което да доведе до опасен пожар, включващ както бензин, така и батерия.
Това създава много по-предизвикателна ситуация за пожарникарите, тъй като те ще трябва да се справят с едновременно изгаряне на два различни вида гориво, което изисква специализирани и различни стратегии за потушаване. Освен това, хибридните пожари горят при значително по-високи температури от стандартните бензинови пожари, което допълнително усложнява усилията за реагиране.
Лърнър добавя, че има и доста разлики в хибридните системи между производителите. Тези на Audi за меки хибриди например имат по-малко проблеми, казва той.