Много ли е вредно да смесваме бензин с различно октаново число

И някои популярни митове за практиката

Мартин Дешев,
бензиностанция бензиноколонка

iStock/Getty Images

Д окато дизелът си е дизел (в повечето случаи), при бензина имаме доста по-богат избор от варианти – 95, 98 и 100 са най-разпространените, като има и други вариации по света. Съответно това води и до въпроса вредно ли е ако смесваме бензин с различно октаново число?

Както винаги, отговорът е „зависи“, казват от auto.mail.ru. Октановото число показва устойчивостта на детонация на горивото. Това е важно, тъй като не искаме горивото да се детонира по-рано.

Съответно има малко по-различни характеристики и това го прави по-подходящ за определени двигатели спрямо други. А95 е най-популярният бензин, като е считан и за „универсален“. Въпреки това може да работи най-добре за двигатели със средна и висока компресия.

А98 е втори по популярност, като е по-подходящ за мощни двигатели с висока компресия. Този бензин обикновено дава по-добра производителност и намалява риска от детонация.  А100 е използван за спортни коли с мощни двигатели, като предлага подобрение на производителността и може да помогне за увеличаване на мощността.

Използване на бензин с неподходящо октаново число може да има своите негативни последици. Смисълът на детонацията в точния момент, т.е. когато буталото достигне горната мъртва точка, е важен, защото така двигателят ще работи най-ефикасно. Ако горивната смес се взриви спонтанно докато буталото е в друга позиция, това води до тропащ звук от двигателя, загуба на мощност и ускорява износването на елементите. Може да бъде увреден и катализаторът.

Ако смесим два бензина с различно октаново число, ще получим средната стойност между двата. В повечето случаи, това няма да е проблем, ако крайното октаново число е малко по-високо от минимално изискуемото от двигателя.

Тоест, ако смесим А95 и А100, а двигателят се нуждае от А95, няма да има негативни последици за него. Но, ако той изисква А100, то тази комбинация може да доведе до споменатите по-горе нежелани ефекти. Същото важи и ако сипем само А100 на по-стар двигател, който например е създаден за А92.

Някои шофьори обичат да смесват бензини с различни стойности в определени пропорции, за да постигнат смес, която отговаря на желанията им. Например малко по-високо октаново число, което да подобри мощността, но крайният резултат да не е твърде скъп. Тази практика работи, ако разликите в октановото число не са големи. Ако сипем 3-4 литра А100 и после 50 литра А95, няма да има особен ефект.

Освен това подобни произволни смеси може да затруднят работата на двигателя и не са препоръчителни в дългосрочен план. Модерните двигатели имат сложни системи, като смесването на октановите числа може да влошат точността на сензорите и да активират рестриктивни режими, които всъщност да ограничат мощността и производителността на двигателя, за да го защитят.

Спортните коли, както и тези с турбини или компресори, също са настроени за конкретно октаново число и разминавания от него могат да влошат ефикасността на работата на двигателя. Затова някои производители дори може да откажат гаранцията на двигателя, ако разберат, че е използвано гориво, което не е според предписанията им.

Един от най-разпространените митове е, че ако сипваме 1-2 пъти в годината цял резервоар с бензин с по-високо октаново число, това ще помогне за прочистването на горивната система и двигателя. Идеята – по-високото октаново число води до по-качествена горивна смес, която ще почисти компонентите.

Според Дмитри Матвеев, изпълнителен директор на My Autoprokat обаче, това е мит. „Не трябва да забравяме, че бензинът излиза от завода с ниско октаново число и то се вдига чрез добавки. Следователно той няма да почисти нищо, евентуално инжекторите, но дори и това е под голям въпрос“. Затова е най-добре да спазваме заводските препоръки за дадения двигател и да използваме друг бензин по изключение.

коли автомобили бензин бензинов двигател