С лед десетилетия ръстове на продажбите, новата реалност в Китай за почти всички чужди играчи е, меко казано, тежка. Началото на годината за BMW, Mercedes-Benz и Porsche в Поднебесната империя е плачевно за техните бордове на директорите.
Всеки от трите бранда понесе двуцифрен спад на продажбите до март, като ударът за сините якички в Цуфенхаузен е най-тежък. Продажбите на Porsche се сринаха с 28% до 56 887 коли през 2024 г. спрямо предходната година. През първото тримесечие на 2025 г. доставките са намалели с обезпокоителните 42% спрямо януари-март 2024 г. Това се равнява на 9471 автомобила в Китай.
Но Porsche не е изключение. Mercedes отбеляза спад от 7% през 2024 г. до 683 600 коли. През първото тримесечие на 2025 г. доставките за китайски клиенти са намалели с 10% до 152 800 автомобила. Въпреки значителното падане, трилъчевата звезда вижда чашата наполовина пълна. Това е най-продаваната марка за автомобили с цена над 1 милион юана (125 000 евро). Освен това се надява пускането на новия CLA през втората половина на годината да подобри ситуацията.
Подобна е и ситуацията в BMW Group. Доставките на BMW и MINI са намалели с 13,4% до 715 200 коли, а интервалът януари-март 2025 г. е още по-лош. Двете марки претърпяха спад от 17,2% до 155 195 коли.
През първото тримесечие на годината BMW отбеляза ръст във всички региони с изключение на Китай, който продължава да бъде най-големият й пазар. Подобно на Mercedes, BMW предлага няколко разтегнати седана и дори производни на SUV X1, X3 и X5 с дълга база.
Audi все още не е публикувала данни за продажбите за Q1, но няма да се изненадаме, ако не изглеждат добре. През 2024 г. „четирите пръстена“ отчете спад от 10,9% до 649 900 бройки в Китай и Хонконг заради „силно конкурентен пазар“.
Бумът на електромобилите хвана западните автомобилни марки неподготвени и сега те са тези, които наваксват. Но това е по-лесно да са каже, отколкото да се напрами, тъй като китайските марки имат предимство в няколко критични области. От една страна, те имат достъп до суровини за батерии за електромобилите, което им дава значително предимство в производствените разходи.
Освен това далеч по-ниските разходи за труд в Китай позволяват на тези марки да предлагат конкурентни цени, което прави още по-голямо предизвикателство за западните производители да се справят.