П ри Audi, BMW и Mercedes нещата не вървят на добре, нещо, с което бяхме свикнали. Въпреки че тяхното положение не е отчайващо, колкото това на някои от основните им конкуренти от Европа, САЩ и Япония, има ясна промяна в тенденцията, която трябва да бъде внимателно анализирана.
През 2024 г. трите марки заедно са продали 5,79 милиона бройки (с изключение на ванове Mercedes, MINI, Rolls-Royce, smart) или с 5,4% по-малко от глобалните доставки през 2023 г. Това е четвъртото най-ниско годишно ниво на продажби през последните десет години за трите марки. По-слаби са само 2020 г. (пандемична година) с 5,77 млн., 2022 с 5,72 млн. и 2015 г. с 5,58 млн. Общите им продажби на леки автомобили за миналата година е с почти 500 000 бройки по-ниска от рекорда от 6,29 млн. през 2019 г. С други думи, трите луксозни немски бранда загубиха половин милион бройки от преди пандемията до сега.
BMW се справя най-добре
Ситуацията обаче не е еднакво драматична и при трите марки. BMW, например, току-що записа третата си най-добра година с 2,20 млн. бройки, успявайки да задържи обемите над 2 млн. от 2016 г. насам. Не така е положението при Mercedes, лидер сред трите марки между 2016 и 2020 г. Компанията отчете загуби на 355 000 бройки между 2019 и 2024 г. Audi също има своите проблеми. Въпреки че записа рекорд през 2023 г. с 1,89 млн., продажбите за миналата година спаднаха с 12%, отчетливо лидерство по спад сред трите (при BMW той е -2,4%, при Mercedes е -2,6%). Общият обем е 1,67 млн., по-малко от продадените автомобили през пандемичните 2020 и 2021, съответно 1,69 и 1,68 млн.
Истинският проблем е Китай
В миналото Китай позволи на Audi, BMW и Mercedes да имат глобално господство. Техните коли бяха еталон за бързо развиващата се класа на богатите в страната. Тъй като Германия стана все по-зависима от китайската икономика, същото се случи и с основните автомобилни производители, включително марката Volkswagen.
Днес, китайците предпочитат да залагат на родните марки. Тази промяна беше предизвикана и от ускорения преход към NEV (нови енергийни превозни средства) и подобряването на софтуера и батериите на китайските производители. В резултат на това те вече имат пазарен дял от над 60% у дома, за сметка на по-ниските продажби на всички некитайски производители, с изключение на Tesla. През 2024 г. продажбите в Китай са спаднали и за трите германски марки, отчасти поради липсата на конкурентни електрически автомобили в гамата им. Спадът на продажбите на трите марки в Китай е тревожен за шефовете: Audi е – 7%, при BMW е -13%, а Mercedes – 11%.