Н ад седмица вече автомобилните новини от Русия са свързани най-вече с “Москвич”. Възражденето на легендарната кола, което, поне по предварителни информации от местни медии, ще стане чрез ребрандиране на китайски модел.
Но ето, че и “Лада” напомня за себе си. Новоназначеният бос на компанията АвтоВАЗ Максим Соколов заяви пред “РИА Новости”, че в началото на юни производството ще бъде подновено.
Соколов бе транспортен министър в периода 2012-2018 г. Той замени Никола Мор след оттеглянето на Renault. Припомняме, че френският концерн прехвърли за 1 рубла дела си от близо 70 процента на Руския научен институт, който има автомобилна дивизия, правеща колите на местните държавници.
Renault спря работата на заводите заради липсата на части и компоненти. В началото на март тя бе ограничена. Тогава - в първите дни на войната, се смяташе, че АвтоВАЗ може да се справи, тъй като доставчици са основно руски фирми. Това се оказа обаче илюзия, а санкциите направиха дейността невъзможна.
Не става ясно как Соколов ще компенсира това. Много вероятно е отново да се ползват китайски доставчици. Но проблемът е, че в Поднебесната империя продължават локдауните, довели до затваряне на заводи и спрян износ до не малка част от автомобилната индустрия.
През април близо 45 хиляди служители на АвтоВАЗ бяха пуснати в платен отпуск.
В Русия няма голямо търсене на коли, след като западни не се продават - и последните на склад бяха изчерпани, при това продавани в някои случаи за баснословни пари. Кремъл смята, че може да отговори с лади и москвичи в края на годината.
През април пазарът в страната се бе сринал с близо 80 на сто на годишна база.