Н е е нужно да имаш магистратура по икономика, за да осъзнаеш, че е невъзможно дълго време да харчиш стотици милиони, дори милиарди на година, без в даден момент да започнеш да печелиш. Освен ако не искаш да фалираш. Но едва ли това е целта на Илон Мъск и другите големи, които са посочени с пръст не от кой и да е, а от едно от най-реномираните икономически издания - The Economist. Според него, статистически Tesla е на път да се провали в близко бъдеще.
В този анализ става въпрос за пет компании - Uber, Netflix, Tesla, Nexterra Energy и Chesapeake Energy, които през последното десетилетие са похарчили $100 млрд.!
Повечето босове на големи компании се оплакват, че са роби на краткосрочни целеви печалби. Но има такива, които отхвърлят ортодоксалните догми с крещящ маниер. Пример тук е Tesla. До момента през тази година компанията не покри заявените производствени цели и загуби $1,8 млрд. свободни парични потоци (парите, които фирмата генерира, след като бъдат извадени капиталовите инвестиции). Докато основателят на компанията разказва сладки приказки за електромобили и живот на Марс, акциите му скачат в космоса – с 66% от началото на януари. Tesla е една от малкото компании, получила лиценз да губи милиарди в преследване на нечии мечти.
Обещанията на Мъск за Model 3 са без покритие за момента
Tesla може да захранва цяло Пуерто Рико с електричество
Мъск иска първите ракети да полетят към Марс до 5 години
Инвестирането днес за печалба утре е в основата на капитализма. Amazon загуби $4 млрд. между 2012-2014 г., изграждайки империя, която днес печели пари. Въпреки това случаите, в които големи компании губят милиарди, за да се разраснат бързо след това, са много малко. The Economist дава пример с индекса Russell 1000 (индекс на най-големите 1000 компании в Америка), според който само 25 от тези 1000 (или 3,3%) са загубили над $1 млрд. през 2016 г. (данните изключват финансовите компании и са базирани на данни от Bloomberg). През 2007 г. този дял е 1,4%, а през 1997 г. – под 1%. Повечето губещи по милиард на година са компании от енергийния сектор, страдащи от спада в цената на петрола, но техните загуби са инцидентни.
Въпросните 5 компании са загубили $100 млрд., но общата им пазарна стойност е около $300 млрд.
Според The Economist има три елемента, които помагат на ръководителите на тези пет компании да оцелеят: визия, бърз растеж и финансиране. За визия при Мъск може да се изпише много. При него всичко е въпрос на визия, все пак човекът говори за колонизиране на Марс след 10-20 години!
Бързият растеж се базира на обещанието за неминуема печалба, след като бъде достигната определена точка. Тук гладът на богатите инвеститори явно се подхранва от обаянието на Мъск. И накрая финансирането. На първо място са държавните субсидии, но Мъск успя да вземе по 1000 долара в аванс от над 400 000 човека за Model 3, което ще рече, че събра кеш $400 млн. Той обаче търгува и с екологични данъчни кредити.
В един момент обаче нещата стигат до точка, в която петте описани компании заедно имат заеми в размер на $60 млрд.!
Само няколко компании, освен Amazon, са успели да обърнат залозите в своя полза. През последните 20 години Las Vegas Sands (казино), Royal Caribbean (компания за круизи) и Micron Technology (производител на чипове) губят по $1 млрд или повече в две поредни години, но въпреки това успяват да се върнат към просперитет. Но шансовете за такова нещо са много малки. От настоящите членове в индекса Russell 1000, от 1997 г. насам само 37 компании са губили $1 млрд. или повече в две поредни години. От тях 21 все още губят пари.
За да оправдаят своята пазарна оценка, петте въпросни компании трябва да увеличават продажбите си с 8-33% на година в следващото десетилетие. Базирайки се на данните за всички американски компании от 1950 г., и настоящите печалби на петте компании, вероятността горното да се случи варира от 0,1% до 25%, като за тази сметка е използвана статистическата таблица на Credit Suisse.
За финал ще оставим разсъжденията на Матиас Мюлер, шефът на VW Group, за Tesla: „С цялото ми уважение. Има компании, които едва успяват да продадат 80 000 автомобила. От друга страна има компании, като Volkswagen, който продаде 11 млн. коли тази година и генерира печалба от 13 или 14 млрд. евро. Ако съм правилно информиран, всяко тримесечие Tesla унищожава стотици милиони долари и волю-неволю –уволнява работници. Социална отговорност? Моля ви. Не трябва да се отнасяме и да сравняваме ябълки с портокали.”
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
Това са най-надеждните марки коли според Consumer Reports
Прогноза: след 30 години автомобилите ще се два пъти повече
Бивш инженер на Ford патентова двигател с турбо на всеки цилиндър