Н амаляването на работния обем доведе до това, което преди десетина години бе немислимо: вграждане на 3-цилиндрови турбо двигатели в седани от сегмент D, а многостепенните системи за принудително пълнене вече са с две, три, дори четири турбини. Но американският инженер Джим Кларки има намерението да се отиде още по-далеч, патентовайки двигател с турбо компресор за всеки цилиндър.
Кларки не е случаен мечтател, той има многогодишна кариера във Ford, в хода на която е получил 27 патента и е разработил модулно семейство V8 двигатели, компактен V8 с 60-градусов ъгъл между цилиндрите (този двигател е съвместна разработка между Ford-Volvo-Yamaha, който бе монтиран в първото поколение на XC90), мотора Duratec V6, а също и V12 за Aston Martin.
Кариерата си Кларки продължава като вицепрезидент по инженеринга в компанията Navistar, занимава се и със специалните проекти на компанията Kohler Engines.
Новият му патент обединява няколко идеи. Първо, всеки цилиндър ще бъде снабден със собствена турбина, като всяка от тях ще нагнетява въздуха в общ колектор. Всяка от турбините се монтира върху главата на блока, което ще снижи загубата на енергия от изходящите газове. Естествено това решение значи, че самите турбини трябва да са с миниатюрни размери: според Кларки при 3-цилиндровите двигатели всяка от тези турбини трябва да се намали с около 20%. Но инженерът смята, че това ще ускори развъртането на турбината, като така би следвало да се неутрализира т. нар. турбо дупка.
Второто решение се крие в монтирането на индивидуални клапани тип пеперуда (механичен регулатор, който променя потока на газовете), като те трябва да се позиционират възможно най-близо до главата на цилиндъра. Това решение би помогнало да се подобри реакцията на двигателя, като така цилиндърът ще се пълни по-бързо и качествено с горивна смес, което ще повиши въртящия момент.
Плюсовете на системата се изразяват в увеличаване на мощността и ефективността. Но има и своите минуси. На първо място това е голямата сложност и увеличеното количество на детайлите. Второто води до увеличаване на цената, като при 3-цилиндровите двигатели три малки турбини ще са поне 50% по-скъпи от едното турбо, което се монтира в момента. Възможен проблем би била и плавната работа на турбината при променливата фаза на газоразпределение. Трябва да се уточни, че патентът на Кларки остава на фаза чертеж, тъй като в момента няма изработен прототип. Остава да видим дали такъв ще бъде направен.
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
Consumer Reports определи най-ненадеждните автомобили
Спечели цял уикенд с нова кола
А8 дебютира на автосалона в София. Сега Audi ни хвърля новото А7