В ече не може да има съмнения, че бъдещето принадлежи на електромобилите. Съмнявате се все пак? Е, има един показател, който никога не лъже и можете да се ориентирате по него - паричните потоци.
Ако не ден, то няма седмица, в която да не се тиражира официално, че дадена компания влага “еди колко си” в батерии, електрически платформи, съвместни производства, а вече и суровини. Стига се дотам компании като Tesla и Stellantis да искат да купуват мини, за да подсигурят поне част от материалите за батериите. Въртят се десетки милиарди.
В тези сложни времена обаче идва сложният въпрос за достъпността на е-колите. Те са скъпи, но в интерес на истината возилата с ДВГ, а и хибридите, също поскъпнаха много. Питаме се сегашната ситуаци помага или пречи на историческия преход към задвижване без вредни емисии? EV регистрират ръстове, но тръгвайки от ниски нива.
От една страна хората искат да скъсат с ходенето по бензиностанции, от друга - несигурността и инфлацията ги карат да са предпазливи. Едни са на мнение, че ще надделее първото, други смятат, че смутното време ще забави процеса. Ще поживеем (дай Боже) и ще видим.
Анализ на JATO Dynamics показва динамиката на цените на електромобилите в Европа, САЩ и Китай.
Докато средният електрически SUV е много по-евтин в сравнение с преди шест години, цените на EV от нисък и среден клас са се повишили, особено в по-малките сегменти. Освен това пазарите на САЩ и Европа все още изостават от Китай по отношение на достъпността, като цените остават значително по-високи от тези на съответните возила, задвижвани с ДВГ.
Според JATO средната цена на EV между 2015 г. и 2022 г. се е повишила от €48 942 до €55 821 в Европа и от €53 038 до €63 864 в САЩ, като същевременно е спаднала от €66 819 до €31 829 в Китай.
По-тревожният проблем е, че електромобилите остават много по-скъпи в сравнение с бензиновите коли - с 27% в Европа и с 43% в САЩ. Балансът е точно обратен в Китай, където електромобилите вече са по-евтини от конвенционалните превозни средства - с цели 33%.
Милиардната държава лесно изпреварва както Европа, така и САЩ, когато става въпрос за ценообразуване на EV в по-малките сегменти, благодарение на правителствената политика. Средната цена на градски електромобили е спаднала от €29 918 до €10 131 между 2015 г. и 2022 г., което ги прави достъпни за по-широка аудитория. В Европа, от друга страна, цените се повишиха с 15% до €28 319 през същия период, като са много по-скъпи от бензиновите градски коли, които се продават средно за €17 527.
Нещо любопитно - средната цена за електрически SUV е спаднала значително както в Европа, така и в САЩ. За шест години - почти наполовина, от 109 506 евро до 57 461 на Стария континент и от €99 874 до €54 026 (според обменния курс) в САЩ. Стойностите обаче остават по-високи от средната цена на SUV с ДВГ, която в момента е 44 373 евро в Европа и 43 514 в САЩ.
В Китай средният електрически SUV излиза €35 512 - нещо повече, той е с 5% по-евтин от бензиновите всъдеходи.
Поднебесната империя е доста напред по отношение на достъпността на електрическите автомобили благодарение на програмата за стимулиране, която й помогна да стане най-големият пазар в света.
Китайското правителство планира да намали субсидиите, но ще прави това постепенно, така че да не повлияе на стабилността на пазара.
Нещата са съвсем различни в САЩ, където само 21 от 72 налични в момента електромобили отговарят на условията за стимулите. Това стана факт след приемането на новия Закон за инфлацията. Той дава предимство на местните производители за сметка на останалите. Което накара Европа и Южна Корея да реагират гневно.
Данъчен кредит до $7500 се дава само за кола, произведена в Съединените щати. А подобни ограничения има и за батериите.
Стимулите в момента се прилагат за цени до $55 000 за седани и до $80 000 за пикапи/SUV, като същевременно има и някои лимити, базирани на доходите за клиентите.
В Европа всяка страна има своя собствена политика за помощи за електромобили, като в някои вече бяха направени големи промени. Целта е да се увеличат продажбите на EV, за да се постигне амбициозната цел за нови превозни средства само с нулеви емисии от 2035 г.
Вчера говорител на ЕК заяви, че през 2026 г. забраната може да бъде преразгледана - според темповете на промяната.