“Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба и след 2035 г.”

Заради качеството на въздуха в България живеем средно с две години по-малко, отколкото повечето европейци, изтъкна евродепутатът Петър Витанов

Валентин Маринов,
дизел ауспух вредни емисии

iStock

П рез миналата седмица Европа направи нова стъпка в това да забрани новите коли с ДВГ от 2035 г. чрез приемане на съответното законодателство.

За това се говори от много време и предстои окончателно пускане на гилотината. Но въпреки това разяснителната кампания за бъдещето на автомобилите продължава.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов пред БНР. Той е член на комисията по околна среда в ЕП. По думите му от 1990 г., не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.

Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл”, коментира Витанов.

За разлика от Румъния, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация.

По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре.”

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, прогнозира Петър Витанов.

Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин.

Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Петър Витанов Европейски парламент забрана на ДВГ 2035 година дизел електрически автомобили