П родажбите на нови електрически автомобили поставиха нов рекорд по пазарен дял в Европейския съюз през 2022 г.
Регистрираните за първи път е-коли на батерии (BEV) нарастват стабилно, въпреки общия спад на автомобилния пазар в ЕС, като през миналата година са представлявали 12,1 на сто от всички продажби на нови автомобили в съюза.
Това е с 3 процентни пункта повече спрямо 2021 г., сочат най-новите данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), публикувани днес на страницата й и цитирани от БТА.
Миналата година е била силна и за хибридите, заели пазарен дял от 22,6 на сто от общите продажби. Така те са станали вторите най-продавани автомобили - след бензиновите, измествайки от второто място дизеловите си конкуренти.
Колите, задвижвани от бензинови и дизелови агрегати продължават да губят позиции. Въпреки това, взети заедно, продажбите им все още представляват повече от половината от всички в ЕС през 2022 г.
Бензиновите са отбелязали увеличение с 4,1 на сто през четвъртото тримесечие на 2022 г. на годишна основа. Четирите основни европейски пазара допринесоха за това подобрение, а най-солидни ръстовете имаха Италия (+17,4 на сто) и Франция (+3,5).
Въпреки това пазарният дял на автомобилите, задвижвани от бензин, е спаднал до 32,5 на сто през четвъртото тримесечие в сравнение с 35,5 на сто през същия период на 2021 г.
Сделките с дизели в Евросъюза са отбелязали лек спад през последното тримесечие на отминалата година на годишна база - с 0,4 на сто, докато пазарният им дял е спаднал до 14,4 на сто от 16,4 % през същото тримесечие година по-рано.
В резултат на това продажбите на нови дизелови автомобили през цялата 2022 г. са намалели с 19,7 на сто до 1,5 милиона броя, при пазарен дял от 16,4 на сто, или с 3,1 процентни пункта по-малко от делът им през 2021 г.
През четвъртото тримесечие на 2022 г. спрямо същия период на 2021 г., регистрациите на нови BEV в ЕС са се увеличили с 31,6 на сто до 406 890 броя, като повечето от пазарите в региона са отбелязали растеж.
Германия е лидер по продажби със 198 293 реализации - увеличение от 66,1 на сто, следвана от Франция, която е отбелязала ръст с 12,6 на сто до 62 155 коли.
След слабото трето тримесечие продажбите на хибриди в ЕС отбелязаха силен ръст (+29,5 на сто) през последното тримесечие на 2022 г., подкрепен от скок с 73,5 на сто при продажбите в Германия, която сама представлява повече от половината от новите регистрации в ЕС при тази категория.
Като цяло това помогна продажбите за цялата година да нараснат с 1,2 на сто.
За същия период продажбите на хибриди са възлизали на 545 316 броя, като в сравнение със същия период на 2021 г. са били нагоре с 22,2 на сто. Това доведе до общо увеличение на продажбите им с 8,6 на сто през цялата година и пазарен дял от 22,6 на сто.
Автомобилите, задвижвани на природен газ (NGV) значително са намалели през последните три месеца на миналата година, с 56,6 на сто спрямо година по-рано, тъй като продажбите в Италия - най-големият пазар в региона за този тип автомобили, се сринаха със 71,3 на сто. Автомобилите, задвижвани с пропан-бутан, от друга страна, са нараснали с 16,7 на сто за същия период.
Возилата с алтернативно задвижване (изцяло електрически и хибридни модели) общо са представлявали над половината (53,1 на сто) от автомобилния пазар в ЕС през последното тримесечие на миналата годината, с общо над 1,3 милиона регистрации. На тримесечна база това е първият път, когато делът на алтернативно задвижваните автомобили надминава традиционните бензинови и дизелови модели.
В България през последното тримесечие на 2022 г. са регистрирани общо 325 нови електрически возила, докато през същото тримесечие на 2021 г. те са били 190.
Същевременно на родния пазар са реализирани 154 хибриди, при 169 през същия период година по-рано. Продажбите на нови plug-in хибриди (PHEV) са били 40, при 27 на годишна база.
За цялата 2022 г. регистрациите на нови BEV се удвояват до 1002, при 433 през 2021 г. Продажбите на хибридни модели също са отбелязали ръст, достигайки 713 броя от 662 през 2021 г. Новите plug-in хибриди остават нисък дял от продажбите - 141 през миналата година спрямо 117 през 2021 г.