П рез седмицата Александър Вучич откри развойния център на производителя на електромобили Rivian, в който трябва да работят до 1000 инженери. Ще споменем и предстоящия старт на строеж та завод за батерии на InoBat.
Също през седмицата разказахме за политиката на правителството на Виктор Орбан да субсидира чужди инвеститори, в резултат на което Унгария е на път да стана световен център за производство на електромобили и батерии за тях.
Сега поглеждаме през Дунава, където Dacia и Ford заедно са постигнали ръст на автомобилното производство от 24,6% за първите 11 месеца на годината, предава агенция БТА, позовавайки се на румънската Аджерпрес.
Само през ноември са произведени 48 562 автомобила, а през 11-те месеца на годината общият брой е 473 535. Ръстът от 24,6% е впечатляващ, но още по-впечатляващо е, че ръстът спрямо предпандемичната 2019 г. е 17%.
За 11-те месеца в северната ни съседка са произведени 291 635 автомобила с марка Dacia и 181 900 с марка Ford.
За същия период броят на новорегистрираните автомобили в Румъния е достигнал 116 891, ръст от 6,9% спрямо същия период на 2021 г.
Какво е положението у нас? Ние сме ударниците на ЕС по ръст на новите регистрации през ноември: цели 20,9%, но в реално измерение това се равнява на 2316 нови коли. За 10-те месеца на годината у нас са регистрирани 26 672 нови коли (22 757 са били през 2021 г.), почти 4,5 пъти по-малко спрямо Румъния.
Друг любопитен факт са регистрациите на употребявани автомобили. В Румъния за първите 11 месеца броят им е 293 919, но по-важното – това е спад от 20,2% спрямо 2021.
Какво е положението у нас? Към 01.12.2022 г. в КАТ са били регистрирани 247 033 превозни средства (всякакъв вид), в това число нови превозни средства 42 878.