Сърбия не е в ЕС, но продължава с привличането на инвестиции в е-коли

Словашкият производител на батерии InoBat се споразумя с правитестлвото в Белград да направи завод за батерии

Валентин Маринов,
InoBat

InoBat

В ремената са трудни за привличане на инвестиции, казват специалисти. Явно не за всички. Както често се случва - само за България е така, когато дойде реч за големи производства, в които са заети много хора и пари.

Словашкият производител на батерии InoBat заяви, че е подписал предварително споразумение със сръбското правителство за изграждане на завод за батерии за електрически превозни средства в балканската страна, която не е членка на ЕС.

Той ще достигне годишен капацитет до 32 гигаватчаса. Трябва да отвори през 2025 г. първоначално с 4 гВч.

Сръбското правителство се съгласи да предостави финансиране до 419 милиона евро, включително грантове и данъчни стимули в подкрепа на проекта, добави InoBat.

Договорът не е окончателен, но двете страни са близо до тази фаза. По-рано тази година InoBat заяви, че иска да построи гигазавод в Западна Европа и друг в Източна.

Наскоро стана ясно, че първият най-вероятно ще е край Валядолид, Испания.

Някои европейски стартиращи компании за производство на батерии се стремят да наберат милиарди за огромни гигафабрики, докато други като InoBat се фокусират върху бавното развитие, докато сключват договори с клиенти.

InoBat ще отвори пилотна линия с мощност 45 мегаватчаса в Братислава в началото на следващата година, за да произвежда високопроизводителни батерии. Те ще бъдат тествани от потенциални клиенти.

По-рано тази година Сърбия сключи договор със Stellantis, по силата на който в завода на FIAT в Крагуевац от 2024 г. ще се произвеждат електромобили. Инвестицията там е за 190 млн. евро, близо 50 от които идват от правителството в Белград.

Наскоро електрическият стартъп Rivian заяви, че обмисля да направи развоен център в западната ни съседка.

Миналата есен стана ясно, че сръбската компания ElevenEs е разработила своя собствена LFP технология за производство на батерии за пътнически автомобили, автобуси, камиони и други индустриални превозни средства.

Компанията наскоро откри изследователски и развоен център в Суботица, където работи международен екип от инженери и учени.

Западните ни съседи подписаха споразумение с EIT InnoEnergy, които Pitchbook определя като най-активният световен инвеститор в устойчива енергия, познат като първи инвеститор в шведската Northvolt и френската Verkor.

инвестиции в електромобили Сърбия завод за батерии