К метът на София г-жа Йорданка Фандъкова направи достояние програмата на Столична община за подобряване качеството на въздуха, която включва и някои драстични мерки, касаещи автопарка у нас. Това тя направи през профила си във „Фейсбук”.
Програмата включва серия от краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки по отношение емисиите на фини прахови частици от транспорта, транспортната инфраструктура, битовото отопление, отоплението в обществени сгради и от други източници.
Париж, Мексико Сити, Мадрид и Атина ще забранят дизелите до 2025 г.
Първата от мерките в програмата на общината касае стария автопарк у нас. Екипът на г-жа Фандъкова ще настоява за строг контрол на техническите прегледи на автомобили и спиране от движение на автомобилите без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми.
Тази мярка изисква законодателна инициатива, каквато Общината предлага. Предложената законодателна промяна иска да се позволи поставянето на стикер върху всеки автомобил, който обозначава екологичния клас. Това ще касае всички автомобили, движещи се на територията на Столична община.
Целта на промяната е да даде възможност за допълнителен контрол от Пътна полиция и Столична община.
Напомняме, че автопаркът в България наброява над 4 млн. превозни средства. От него само 17% от него са на възраст под 10 години, а процентът при леките коли е 14.
Проблемът е, че около 40% от автомобилите у нас са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%.
Съществен проблем е, че никой (за момента) не се осмелява да предложи промяна в данъчното облагане на автомобилите. В другите страни членки на ЕС има екологичен критерий, според който данъкът на автомобила се определя според нивата на отделяните вредни емисии, а не както при нас: според мощността и възрастта му. Затова у нас данъкът на автомобилите е най-нисък за най-старите коли.
Това е и една от причините през 2016 г. в България да са регистринани само 2474 хибрида (0,08% от автопарка) и едва 274 електромобила (0,009% от автопарка).
Друга точка от програмата предвижда безплатен градски транспорт и ограничения за движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите на фините прахови частици.
Скептицизмът вероятно е силен в момента, но при една успешна законодателна инициатива това би могло да се случи.
Припомняме, че кметовете на Париж, Мадрид, Атина и Мексико Сити обявиха, че до средата на следващото десетилетие ще забранят задвижваните от дизелови двигатели автомобили и камиони в градовете си.
Програмата на общината продължава с планове за закупуване на електробуси за градския транспорт и даване на възможност за изграждане на нови зарядни станции за електромобили в града.
Естествено мерките не засягат само автомобилите, а и другия голям проблем: отоплението на твърдо гориво.
В тази връзка се планира изглаждането на система за ранно предупреждение на гражданите при прогнозни високи нива на фините прахови частици, което да позволи предприемането на навременни мерки. В началото на седмицата в центъра на София бе измерено замърсяване на въздуха с фини прахови частици, което е 10 пъти над допустимата норма.
Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община до 2020 г. ще бъде обявена публично, като се очакват бележки и предложения и от страна на гражданите, неправителствени организации и институции. През пролетта програмата ще бъде внесена за обсъждане и в Столичния общински съвет и гласувана.
Четете още:
Размисли и страсти на тема „текезесарката” на Mercedes
Google показа кои автомобилни марки са най-търсените в света