В годината на половинвековния юбилей на М дивизията на BMW, ето я и кулминацията - XM. Това е първият електрифициран М. И вторият направен изцяло от Motorsport автомобил (не форсиран дериват на действащ модел) след легендарния М1 от 1978 г.
Което си е събитие. Баварците го определят като High-Performance SAV (Sports Activity Vehicle).
BMW XM
В сърцето на този SAV (или SUV за по-лесно засега), позициониран над X5, X6 и X7, е системата M Hybrid. Тя развива системна мощност от 480 кВт/653 к.с. (съвместно от двигателя с вътрешно горене с до 360 кВт/489 к.с. и електрическото задвижване с до 145 кВт/197 к.с.).
Тя е базирана на 4,4-литров V8 двигател с 650 Нм максимален въртящ момент и технология M TwinPower Turbо.
Осемцилиндровият агрегат се подпомага от интегриран в осемстепенната трансмисия M Steptronic електромотор, който с наличната си още в покой тяга осигурява незабавни реакции на всяко движение на педала на газта.
Системният въртящ момент е 800 Нм (още 280 Нм от електромотора). Иновативният редуктор повишава ефективният максимален въртящ момент на електромотора на входящия вал на трансмисията до 450 Нм.
BMW XM ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,3 секунди. Това става със съпровода на страхотен звук от изпускателната система. Тя е оборудвана с клапи с безстепенно електрическо управление, както и за пръв път при модел на BMW M подредени един над друг хексагонални двойни ауспухови накрайници.
С бутона M Hybrid на централната конзола могат да бъдат активирани трите режима на шофиране, сред тях и Electric (другите са Hybrid и eControl) за нулеви локални емисии при скорост до 140 км/ч и пробег от 82 до 88 км според WLTP. За тази цел разположената в дъното на автомобила литиево-йонна батерия разполага с използваем енергиен капацитет от 25,7 кВч.
Разгръщането на мощността на електромотора също има акустичен съпровод. Той се осигурява от BMW IconicSounds Electric, разработен в сътрудничество между BMW Group и композитора на филмова музика Ханс Цимер, вече дал своя принос за звука на други модели на марката, включително новата 7 Series.
Звукът е наличен при всички режими. При електрическо подпомагане на двигателя с вътрешно горене и активирана настройка Sport, респективно Sport Plus в режим Hybrid, се допълва с Boost звук.
Мощността на двата двигателя достига до колелата с помощта на M xDrive, като в режим 4WD Sport подаването на по-висока мощност към задните е особено силно изразено. Освен това на разположение е и режимът 4WD Sand, създаден специално за движение по дюни и подобни настилки. М Спортният заден диференциал реагира напълно променливо.
През есента на 2023 г. моделната гама ще бъде допълнена с BMW XM LABEL RED. Най-мощният “легален” автомобил в историята на BMW M GmbH ще има системна мощност от 748 к.с. (585 к.с. от ДВГ и 197 к.с. от електричество), както и максимален системен въртящ момент от 1000 Нм.
Дизайнът? Вече сте се ориентирали, че следва този на новата “седмица”, предизвикал огромна полемика. Специално на ХМ обаче тази визия стои добре и от пръв поглед (лично мнение) - поне на снимките, защото на живо е различно, както се убедихме и с лимузината.
Един SUV (SAV) трябва да излъчва внушителна мощ, страхопочитание, и тук те са налице, благодарение на големите “бъбреци”, двойните светлини и разчупената броня.
В интериора личат M мултифункционалните седалки, опорите за коленете, специфичният за модела M кожен волан и типични за M дисплеи, включително Shift Lights за BMW Curved Display и BMW Head-Up дисплеят. Те са част от серийното оборудване.
Уникален е скулптурният таван с триизмерна призматична структура, подобна на паспарту рамка и осветление от 100 LED модула. Предлага се избор от четири варианта за индивидуализация, както и нов тип Vintage кожа за горната част на арматурното табло и панелите на вратите.
Вътрешното осветление, автоматичната климатична инсталация с четиризоново управление, озвучителната система Harman Kardon Surround Sound и системата Travel & Comfort също са част от серийното оборудване. Като опция се предлага озвучителната система Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound с мощност на усилвателя от 1500 вата и четири допълнителни високоговорителя в областта на покрива.
Производството започва от декември 2022 г. в завода в Спартанбърг, САЩ. Доставките трябва да започнат от пролетта на 2023 г. Най-важните пазари са САЩ, Китай и Средният Изток, казва BMW.