Японското „Ферари” навърши 30 години

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

В навечерието на 30-ата годишнина на Honda/Acura NSX, поглеждаме назад към корените на този емблематичен модел. Годината е 1989 г., февруари месец. Тълпата се е събрала около щанда на Acura на автомобилното изложение в Чикаго. Под тънкото копринено покривало се е скрил концептуален автомобил, много близо до серийно производство. Дълго време преди това автомобилът е една от най-обсъжданите теми, а феновете мислят, че този прототип само ще намекне за това, което може да се очаква от спортния модел на японците. Но не.

Пред публиката дебютира Acura NS-X concept (Honda NSX в Европа и Азия) – първият супер автомобил на марката. Тук трябва да уточним, че HP-X (Honda Pininfarina eXperimental concept) се появява още през 1984 г., но творението на Pininfarina е чист прототип, нямащ нищо общо дори с възможността да се качи на поточната линия в онзи момент. Истинският сериен модел се появява в шоурумовете още на следващата година след изложението в Чикаго, но никой не е готов за успеха на NSX, който демонстрира, че не е нужно да платиш колосална сума за италиански автомобил, за да си наравно с него.

NSX е повече от поредния бърз автомобил на пазара. Японците проектират машина, която да нанесе първа загуба на най-великите по онова време представители на класа от Европа (Италия по-специално), но запазва функционалността и характерния дизайн на Honda/Acura. Докато деликатните автомобили на Ferrari и Lamborghini от началото на 90-те прекарват голяма част от времето в сервиза, NSX е супер автомобил за ежедневието, който е предпазен от потенциални повреди. Или пожари.

Honda NSX (New Sportscar eXperimental) за пръв път въвежда определението „ежедневен супер автомобил.“ Чрез смесване на надеждност, ниски експлоатационни разходи и отлична ергономика в ДНК-то му, инженерите успяват да постигнат нещо, което никой преди тях не е могъл. Добър пример в това отношение е кокпитът (вдъхновен от изтребителя F-16), в който, освен че всичко изглежда и се усеща на ниво, предлага отлична видимост за водача, нещо, с което конкурентите му не могат да се похвалят.

Но не вместимостта на багажника или видимостта е това, с което впечатлява един супер автомобил. Тук става въпрос за динамика. NSX не разочарова и по този показател, извличайки 274 к.с. от своя 3,0-литров V6 VTEC двигател. С негова помощ успява да ускори от 0 до 96 км/ч за 5,9 секунди – същият параметър, който се удава на Ferrari 348. Разликата е, че последният е с $40 000 по-скъп и с V8 двигател.

Това е първият автомобил, който използва алуминиево монокок шаси, нещо, което го прави лек и корав. Последни щрихи в дизайна и настройките прави легендарният Аертон Сена.

Оттам насетне започва 15-годишната еволюция на NSX. Шасито е променя неколкократно, двигателят става 3,2-литров, което прави автомобилът еталон, по който започват да се равняват дори италианците. Това е моделът, който дава на свето първият Type-R във формата на NSX Type-R от 1992 г. (само за Япония).

Моделът слиза от конвейра през 2005 г. Нужни са цели 13 години, за да видим през 2018 г. модерното му превъплъщение, но то едва ли ще успее да постигне статуса и успеха на своя легендарен предшественик.

Масовите марки са по-надеждни от луксозните

Автомобилите за споделено ползване – кошмарът за производителите

BMW постигна най-добрата си година в България

Източник на статията: Vesti.bg

Хонда Honda Acura NSX Honda NSX