Автомобилите за споделено ползване – кошмарът за производителите

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

В България, въпреки ниските ни доходи, почти всеки има автомобил, защото „не може без кола”. Но тази мантра започва да издиша в мегаполисите, като силно откроим пример е Москва. Yandex наводни московските улици с над 7000 автомобила за споделено ползване (т. нар. Car-sharing), като предлага от базова Kia до лъскаво 911.

Московчани ползват услугата за по 8 цента на минута, включително гориво, поддръжка и паркинг. Това е пет пъти под цената от 41 цента на Car2Go на Daimler AG в Ню Йорк, което се оказва прекалено добра оферта за житеите на руската столица. Софийският аналог е SPARK, който до края на годината трябва да има 500 автомобила.

Но Москва е сред градовете с най-развитата услуга за споделено ползване на автомобили. Докато Daimler и BMW AG обединиха услугите си, за да спечелят от мащаба, а Volkswagen AG тества своята MOIA в Хамбург, всички те някак изпуснаха от полезрението си Москва и нейните над 12 млн. жители, което даде предимство на местните играчи.

Причините за стремителното развитие на тази услуга в руската столица се крие във факта, че тя е градът с най-големи задръствания. Към това може да се добави и фактът, че дневно московчанин трябва да се раздели с около $30 за паркинг в центъра на града. От друга страна доставчиците на автомобилите за споделено ползване ползват отстъпка в размер на около $400 на кола годишно.

Агресивната инвестиция на Yandex през миналата година го направи лидер на този пазар, изпреварвайки конкурентите Delimobil и BelkaCar.

В края на 2018 г. по улиците на Москва е имало 16 500 автомобила за споделено ползване. През следващите години броят на този автопарк ще се увеличава с по 5000 на година. През миналата година извършените пътувания с тези автомобили са били 23 млн., което е четворно по-висок брой от предходната година.

Късното навлизане на този пазар е позволило на компаниите да въведат най-новите технологии, като така руските компании се установяват лидери на пазара, а навлизането на големите международни играчи е малко вероятно. Още повече, че Yandex NV (руската версия на Google) използва много добре стратегическата си позиция в центъра на дигиталната икономика, за да заздрави връзките си с клиентите, предлагайки им всевъзможни услуги: от шопинг сайтове до музикален стрийминг. На пазара на транспортни услуги влиза през 2011 г. с Yandex.Taxi, приложение за поръчка на таксита, което е най-голямото в страната. Компанията контролира бизнеса на Uber Technologies Inc. в региона.

Кар-шерингът е следващата стъпка към евентуалната поява на роботизирана такси услуга – целта на Waymo, собственост на Alphabet Inc. Целта на Yandex е да обедини ядро от клиенти, които лесно може да преминат от шофиране на автомобили на компанията към возене в автомобили на компанията.

Подобно на другите такива услуги, и тук автомобилите са запазват чрез приложение. То има „радарна” функция, която известява потребителите, когато в близост до тях се освободи автомобил.

Защо електромобилите са такъв хит в Норвегия

Daimler благодари на работниците си с по 5000 евро

Студеното време изяжда „живота” на електромобилите

Източник на статията: Vesti.bg

любопитно автомобили Yandex споделено ползване кар шеринг