Големите китайски играчи, които са готови да завладеят света

За момента китайците се занимават само с родни си пазар, но скоро ще погледнат и към света, а потенциалът им е огромен

Haval H6

, Красена Ангелова

Haval H6

К итай си е отделен свят: културно, политически и икономически. Това е страна, която е много по-различна от всичко, което ни е познато. Със същата сила това важи и за автомобилния свят, в който най-големият автомобилен пазар обхваща много марки и безброй модели, които се продават само там.

Благодарение на силното местно търсене, китайските компании в момента са концентрирани върху родния пазар. Рано или късно те ще разширят бизнеса си и ще излязат извън родината. Ето кои са основните играчи.

GAC Group (Guangzhou Automobile Group)

През 2021 г. тази група е продала 450 000 автомобила чрез марките си GAC, Trumpchi и Aion. Тук говорим предимно за SUV с различни размери, плюс няколко седана и електромобила.

Групата произвежда коли като част от съвместните си дружества с Mitsubishi, Toyota, Honda и Stellantis. В момента Групата няма интерес към Европа и Америка, но инвестира сериозно с Toyota, за да прави по-конкурентти електрически коли.

BYD (Build Your Dreams)

Основана през 2003 г., когато BYD Company купува Qinchuan Automobile, през миналата година компанията пласира 740 000 в моделните гами Dynasty и Ocean. BYD продава кросоувъра Tang на някои европейски пазари и има присъствие в Близкия изток и Южна Америка.

Dongfeng

Dongfeng е шапката, под която се намират марките Venucia, Fengdu, Aeolus, Forthing, Voyah и Dongfeng. Тя произвежда коли и за Honda, Nissan, Kia и Peugeot-Citroën. През 2021 г. Групата продаде 762 000 автомобила (без джойнт венчърите), ръст от 13% спрямо 2020 г. и 23% спрямо 2019 г.

Очакваме развитие на темата с присъствието на Dongfeng, за което бе съобщено миналата година.

FAW (First Car Factory)

Основаната през 1953 г. компания е един от ключовите играчи на пазара в Китай заради силните връзки с правителството. През миналата година бяха продадени 810 000 автомобила. Под шапката стоят марките за камиони Jiefang, за леки автомобили Bestune и за луксизни автомобили Hongqi.

Последната марка произвежда Hongqi L5, официалният автомобил на държавните власти. FAW има съвместни дружества с Toyota, General Motors и Volkswagen Group. Hongqi присъства в Европа с луксозния E-HS9, продаващ се в Норвегия.

Chery Automobile

Chery е сравнително нова марка, лансирана през 1997 г. Основните й продукти са леки коли, SUV и търговски машини. Тя започва да изнася автомобили през 2001 г., но все още присъствието й е много ограничено извън Китай. Но има производствени мощности извън Китай – в Бразилия и Египет. През миналата година Chery е продала 962 000 бройки чрез марките си Exeed, Karry, Jetour и Chery. Повечето от автомобилите, асемблирани от DR Automobiles (присъстват в България) в Италия са с произход Chery.

SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation)

SAIC е собственик на MG, Morris Garages, Roewe, Maxus и Feifan.През миналата година продаде 1,11 млн. автомобила, без в това число да влизят произведените коли от съвместните предприятия с GM-Wuling (който произвежда най-продаваният EV в Китай), Volkswagen, General Motors и Iveco.

Чрез марката си MG, SAIC е вторият най-голям китайски производител в Европа, пласирал 53 100 коли на Стария континент през 2021 г.

Great Wall Motors

Тази частна компания е известна най-вече със своите SUV модели. Тя произвежда автомобили с марките Haval (ще бъде изложена на салона в София, стартираш след седмица), най-големият производител на SUV в Китай, Wey, Tank, ORA (също представена на българския пазар) и Great Wall. Макар основната част от произведените 1,28 млн. коли да са продадени в Китай, компанията започна да проучва европейския пазар с ORA. Haval присъства на развиващите се пазари в Южна Америка и Близкия изток.

Geely Group

Без съмнение това е най-глобалната китайка компания. Това се дължи на факта, че тя държи контролния пакет акции във Volvo и Polestar. С продадените 2,03 млн. бройки през 2021 г., този конгломерат започва да произвежда коли с марката Geely през 1997 г.

Година по-късно купува Volvo, Proton и Lotus. Geely лансира и новата марка Lynk & Co, която има много голям успех в Нидерландия и Италия. Polestar, Zeekr и Geometry също се намират по шапката на Geely Group.

Changan Automobile

Това е най-големият производител през миналата година с 2,3 млн., без тук да се включват бройките от съвместните дружества. Обемът е нараснал с 15% спрямо 2020 г. и с 31% спрямо 2019 г. Changan произвежда автомобили с марките, Oshan и Kaicene. В момента Changan има съвместни дружества с Ford и Mazda.

Източник на статията: Motor1.com

любопитно автомобили автомобилен пазар Китай китайски автомобили