BMW продаде по-малко коли, но отчете почти 50% скок на печалбата

Почти 60% пък е скокът на дивидента, който ще се разпределят акционерите. Не е зле като за криза

Пламен Георгиев,
BMW X7 2022

, BMW

BMW X7 2022

Т емата на вчерашния ден бе BMW. И логично, след като пресконференцията на основните играчи в борда на директорите и финансовият отчет сътвориха няколко новини. И всичките те бяха свързани с цифри, макар че бе загаднато за новото поколение на Серия 5 и новият Head-up дисплей, който проектира картина като в кино салон.

Основен момент в пресконференцията бе свързана с електромобилите. BMW потвърди, че между 2025 и 2027 г. върху новата архитектура Neue Klasse ще дебютират шест модела.

До края на годината трябва да видим и iX2, който трябва да помогне на марката да постигне 20% дял на електромобилите от общите продажби до 2024 г. Догодина след това процентът трябва да стане 25, а през 2026 г. – 33%. За това писахме вчера.

Сега ще наблегнем малко повече на другите цифри, които фигурират във финансовия отчет на марката. Дълъг е 343 страници, затова ще се опитаме да извадим основните акценти. Струват си, защото от 2-3 години слушаме само за криза. Здравна криза, криза за чипове, криза с доставките, криза със суровините, криза с енергоносителите, война… Нищо от това не предполага, че някой ще отчете рекордна печалба. Но българинът е казал: рибата се лови в мътна вода.

Всички тези кризи доведоха до драстичен скок на цените на автомобилите (и на краставиците също). И BMW отчете рекорд на печалбата си.

През 2022 г. BMW е акумулирал приходи от 142,610 млрд. евро, което е ръст от 28,2% спрямо 2021 г. Брутната печалба възлиза на 24,568 млрд. евро, ръст от 11,7%. И тук идва най-важният параметър: нетна печалба от 18,582 млрд. евро, ръст от невероятните 49,1% спрямо 2021 г.!

Защо ръстът е невероятен? На първо място: защото BMW отчитат спад на доставките с 4,8% до 2 399 632 (от 2 521 500) автомобила.

На второ място идва фактът, че баварците отчитат скок от 52,5% на производствените разходи (от 50,345 млрд. на 76,760 млрд. евро).

На трето е това, че компанията отчита и намаляване на EBIT маржа (марж на оперативната печалба) до 8,6% (от 10,3% през 2021 г.).

Тези цифри тепърва ще се анализират, а членовете на борда на директорите ще понесат своя кръст, ако те вещаят лоши перспективи. Но след като акционерите си разпределят 5,481 млрд. евро дивиденти, „виновните” за тази тежка съдба на акционерите ще бъдат оставени да взимат решенията на спокойствие. Тук също ръстът на дивидента е огромен в процентно отношение, след като през 2021 г. акционерите са си разпределили 3,827 млрд. евро. Това ще рече, че тази година ще бъдат изплатени по 8,50 евро на акция при 5,80 евро на акция през 2021 г., близо 60% повече.

BMW печалба дивиденти финансов отчет продажби в Европа