Х ората са казали, че в мътна вода се лови рибата. А през последните години водата в автомобилната индустрия наистина беше силно размътена от липсата на чипове и проблемите по веригите на доставки. Това създаде недостиг на автомобили, а той (и много други фактори, за да сме честни) доведе до покачване на цените. Резултатът е, че редица компании обявиха рекордни печалби. Сред тях е и концернът Stellantis. Интересното тук е, че почти всички марки под шапката му могат да бъдат определени като масови.
Но това не попречи на концерна да отчете нетна печалба от 16,8 млрд. евро ($17,8 млрд), нетните приходи възлизат на 179,6 млрд. евро ($190,5 млрд.). Това е ръст от съответно 26% и 18%.
Тези цифри ще ощастливят доста (около 40 500) работници на концерна, но само тези, които са членове на профсъюза UAW. За нещастие европейските им колеги няма да имат тяхното щастие, което се равнява на до $14 760, изчислени на база „компенсации за индивидуални работни часове”. Всички тези хора са подписали колективно профсъюзно споразумение през 2019 г., а на 10 март това ще им се отплати. Само че посочим, че този бонус с почти равен с този за работниците на Ferrari, а пък служителите на Mercedes-Benz ще вземат само до 7400 евро.
Но от рекордната печалба ще се облажат не само членовете на профсъюза UAW, тъй като концернът заделя 2 млрд. евро, с които ще награди работниците си по света за добре свършената работа.
Акционерите също ще получат дял от пая, тъй като ще им бъде изплатен дивидент от 1,34 евро на акция, с 30 евро цента повече спрямо миналата година.
От концерна отчетоха, че продажбите на електромобили са нараснали с 41% до 288 000 бройки миналата година. Но това не изглежда като нещо впечатляващо, тъй като всички марки заедно предлагат 23 електрически модела. През 2024 г. този брой трябва да се увеличи до 47. През 2030 г. – до 75 изцяло електрически модела.