Tesla иска да намали производствените разходи с 50%

Това откровение вероятно ще разбие съня на абсолютно всички автомобилни компании по света

Пламен Георгиев,
Tesla

Getty

В чера писахме за 2023 Investor Day, след който мнозина останаха разочаровани, защото Мъск и Tesla не казаха нищо за дългоочаквания модел за $20 000. Това е първата реакция, краткосрочната. Дългосрочната обаче показва нещо друго, а то е, че Мъск и компания мисли за бъдещите гигантски печалби на марката, която тогава клиентите и акционерите ще възхваляват. Защото основният акцент по време на 3-часовата презентация бе стремежът на марката да снижи производствените разходи с 50%!

Именно това ще помогне на Tesla да лансира базовия модел за обещаваните $20 000.

Но сега си представете какво ще стане, ако наистина новата платформа на Tesla позволи подобно колосално намаление на производствените разходи. Това ще значи, че Tesla вече няма да има никакви конкуренти, защото ще може да ги мачка с драстично по-ниски цени. Прави го и в момента с безброй игри с цените нагоре и надолу, на което конкурентите нямат отговор. Прави го и с това, че брутната печалба на марката е около $15 000 на кола. Прави го с това, че Model Y е накарала (поне така твърдят неназовани източници) Toyota да преосмисли собствените си производствени процеси и да започне да разработва нова платформа за своите електромобили.

По време на представянето главният инженер Ларс Морави казва, че компанията ще може да произвежда следващото поколение модели на половината на цената на Model 3 и Model Y. Ето на това се казва обещание! Той обяснява какъв е сегашният производствен процес, който се заключава в заваряване на стотици щамповани детайли един към друг. Но в бъдеще Tesla ще промени това.

“Традиционният начин за правене на коли е този, щамповаш я, правиш бяло купе, боядисваш го и правиш финалното асемблиране.”

Новото решение на Tesla се нарича „Unboxed Process”.

Основната част е голяма едноелементна отливка и структурен пакет батерии 4680, които се обединяват в една конструкция с много по-рационален процес. Дори позициите на седалките ще бъдат фиксирани и повдигнати, захванати директно за пакета батерии. Този начин за производство на автомобили не само ще намали драстично разходите, обясняват от Tesla, но също така ще позволи да се намали производственият отпечатък с приблизително 40%.

„Желанието хората да притежават Tesla е изключително голямо. Ограничаващият фактор е способността им да плащат за Tesla“, отбелязва Илон Мъск.

По време на презентацията стана окончателно ясно, че следващият Гигазавод ще бъде построен в Мексико. Там ще бъда въдворен и този нов процес на производство.

Иначе на очаквания Model 2 не бе казано почти нищо, освен че ще е с 30” по-лек, пакетът батерии ще е с 25% по-малък от този на Model 3.

производство на батерии производствен процес Илон Мъск Investor Day Tesla Model S P85