М иналият месец Съветът на министрите в ЕС гласува предложението на испанското председателство за омекотяване на еко стандарта Евро 7. Сега този акт бе потвърден и след гласуване в Европейския парламент. Финалното гласуване се очаква в началото на следващата година, но никой не очаква то да е различно от първите две.
Това значи, че ще надделее политическият здрав разум (нещо доста странно за европейската бюрокрация) и автомобилната индустрия ще може да си отдъхне, насочвайки усилията си към електрификация, а не отделяйки огромни средства за сертифициране на двигателите си според новите изисквания.
Гласуването в Парламента означава, че отделяните от автомобилите вредни емисии остават на нивата от Euro 6 Tempd до 1 юли 2030 г. (за леки коли и ванове), за автобуси и камиони срокът е 1 юли 2031 г.
През ноември 2022 г. Европейската комисия реши, че през 2025 и 2027 г. (за коли и камиони) ще влязат нови, много по-стриктни изисквания за нивата СО2.
Индустрията скочи на нож на това изискване, изтъквайки факта, че то ще отвлече големи средства, за да могат настоящите двигатели с вътрешно горене да се приведат към новите изисквания. Доводът им бе, че тези средства би трябвало да се вложа за продължаващата електрификация на автопарка.
Природозащитници пък бяха на другия полюс, искайки дори по-строги мерки за намаляване на вредните емисии от автомобилите, но реално такива са непостижими.
Логиката на индустрията изглежда доста издържана: най-добрият начин за намаляване на вредните емисии е да се помогне на хората да се сдобият с кола, отговаряща на Евро 6, а не да се оскъпяват допълнително новите автомобили, за да отговарят на по-строги изисквания (със съмнителен ефект). Така те ще бъдат недостъпни за масови клиент, тъй като сметките на Volkswagen показваха, че иден автомобил от сегмент В (Polo) би поскъпнал с 2000 евро (ЕС казваше 300), което ще го направи неконкурентен. Дори се заговори, че Polo ще бъде пенсиониран, Skoda каза, че същото ще сполети Fabia, но сега ситуацията се променя.