Б ританска компания Prospeed Motorsport разработи нова система за борба с пожари на батерии на електромобили. Тя твърди, че творението й е по-ефективно и по-бързо в сравнение с всичко познато досега.
Като база се използва Toyota Hilux, но с шест колела, а автомобилът е наречен Hiload и е 6х6. Практически разработката не е нова за фирмата, тъй като тя има такъв тип возила за други подобни нужди.
Сега просто е направила пожарен автомобил. По-интересна е неговата технология - Coldcut Cobra, разработена в Йорк. Тя използва абразивен материал във вода, който се инжектира в корпуса на батерията при 300 бара - повече от 100 пъти над налягането на въздуха в редова автомобилна гума.
Хардуерът стои в специалия Hiload, който може да достигне до труднодостъпни места.
Поради наличието на литий, който е чувствителен към високи температури, при запалване на батерията EV се нуждае от хиляди литри вода, за да се потуши пожарът.
С тази нова система за директно впръскване обаче 240 литра вода са достатъчни, за да спрат разпространението на пламъка от една батерия към друга. Това е установено при тестове на шведската агенция.
Технологията е разработена, за да предотврати топлинно “пренасяне”, възникващо при освобождаване на енергията, съдържаща се в клетките на батерията.
Това е потенциален проблем в затворени пространства като многоетажни паркинги, където височината на покрива е ограничена и познатите противопожарни коли нямат достъп до мястото на инцидента.
Още малко за Hiload, който е удължен с 1230 мм Hilux. Поставен е трети мост, 1200-литров резервоар за вода и диференциал за разделяне на въртящия момент. Използвайки системата Coldcut Cobra, 20% от тези 1200 литра се използват за един пожар.
Теглото му е 5600 кг, което означава почти три пъти над стандартния Hilux. Висок само 1850 мм, което означава, че има достъп до ниски места за паркиране, а за офроуд способностите стана дума по-горе.
Към Hiload 6х6 вече е проявен интерес и от други европейски страни, особено тези, в които се продават все повече елетромобили. В момента го тестват в Чехия. Тества го и автомобилен производител, който на тоди етап остава анонимен.