Н орвежката корабна компания Havila Krystruten - една от двете, които плават между крайбрежните градове Берген и Киркенес, заяви, че повече няма да превозва електрически или електрифицирани коли.
Фирмата превозва предимно пътници и товари по маршрута, но сега каза, че ще приема само лични автомобили с двигатели с вътрешно горене. И посочи пожарната безопасност като основна причина за решението си.
Въпреки че не е ясно какво е накарало компанията да проведе външно разследване, страховете от пожари на кораби бяха подхранени от миналогодишния инцидент в Атлантическия океан с големия товарен кораб Felicity Ace.
Той се запали и потъна, и независимо че причината за пожара не е установена, на борда на кораба имаше коли с батерии, което доведе до спекулации, че те може да са причината.
Изследвания показват, че превозните средства с ДВГ се запалват по-често от електрическите, но Havila Krystruten посочи противопожарните особености на своите кораби като мотив за решението, а не честотата на огнените стихии.
Това е чиста оценка на безопасността и заключението от анализа на риска показва, че възможен пожар в превозни средства с изкопаеми горива ще може да бъде овладян от системите и екипажа, които имаме на борда, каза Бент Мартини, управляващ директор на компанията. - Евентуален пожар в електрически, хибридни или водородни автомобили ще изисква външни спасителни усилия и може да изложи на риск хората на борда и корабите.“
Казусът е особено важен в Норвегия, която е един от най-големите потребители на електромобили в света. Повече от 80 процента от всички моторни превозни средства, продадени в страната през 2022 г., са били изцяло електрически.
Havila Krystruten добави, че ще търси начини за минимизиране на риска при транспортиране на електрически и хибридни коли в бъдеще. Междувременно единствената друга корабна компания по маршрута - Hurtigruten, казва, че ще продължи да транспортира всякакви коли на своите кораби, независимо как се захранват.