М иналата година за BMW премина под знака на 50-ата годишнина на M GmbH. Но през 1972 г. се случва и друго изключително важно събитие, което за времето си е много по-важно за клиентите.
Това е дебютът на 5-Series, която се превръща в гръбнака на BMW в следващите пет поколения. Новото, осмо поколение не изглежда радикално ново, но носи някои ключови новости, които ще оформят бъдещето на модела, най-съществената от които е въвеждането на i5, първата изцяло електрическа Серия 5.
BMW 5-Series (E12)
BMW 5-Series (E12) (1972-1981)
Новата класа на BMW спасява компанията от забвение през 60-те години (нова Нова класа трябва да я изведе в нова орбита след две години). Затова наследникът на Neue Klasse има много тежка задача. 5-Series е представен на света по време на Автомобилен салон Франкфурт през 1972 г., но BMW загатва за плановете си две години по-рано, когато в Женева представя концепта 2200ti Garmish coupe.
Подобно на Neue Klasse, „петицата” (Е12) на Пол Брак е лансирана с 2,0-литрови двигатели, но гамата се разширява нагоре (а и надолу) с редица 6-цилиндровди двигатели.
BMW 5-Series (E28)
BMW 5-Series (E28) (1981-1988)
Е28 е по-скоро сериозен фейслифт, отколкото напълно ново модел. Но наследника на Пол Брак, Клаус Люте, проектира нов преден капак с фиксиране под челното стъкло, прави задницата по-масивна, добавя ново арматурно табло.
Моделът въвежда няколко новости: оборудван е с ABS, двураменно предно окачване, дигитален борд компютър.
BMW 5-Series (E34) (1987-1996)
Серия 5 преминава в своята зрялост с появата на Е34, която въвежда редица функции. Оказва се и голям пазарен хит, Е34 се реализира в двойно по-голям тираж от Е28. Освен нови двигатели, през 1992 г. на пазара излиза и комби версия на „петицата”. Другите новости са задвижване на четирите колела, тракшън контрол, V8 двигател, технология с променлива фаза на газоразпределението.
BMW 5-Series (E39)
BMW 5-Series (E39) (1995-2004)
Най-силно впечатление тук прави модерният дизайн, смесен по най-премерения и удачен начин с типичните за марката дизайнерски елементи. Тежките чугунени двигатели от серията М50 са заменени от алуминиеви М52. За пръв път в гамата се появява 4-цлинидров дизелов двигател. Моделът вече може да се похвали със саморегулиращо се въздушно окачване при Touring, както и сателитна навигация.
BMW 5-Series (E60)
BMW 5-Series (E60) (2003-2010)
На сцената излиза Крис Бенгъл и интернет се взривява. Истината обаче е, че Бенгъл просто се подписва върху вече готовия дизайн, който е дело на Давиде Арканджели. След като Бенгъл и бордът на директорите дават своята благословия, младият италиански дизайнер умира от левкемия.
Интериорът също е доста противоречив за времето си, като най-голямата и незаменима новост е появата на iDrive. Сред новостите са също системата Active steering, адаптивни фарове, адаптивен круиз контрол, Head-up дисплей, планки на волана за смяна на предавките, турбо бензинови двигатели.
BMW 5-Series (F10)
BMW 5-Series (F10) (2009-2017)
Тук баварците играят на сигурно след революционното предходно поколение. Въвеждат се нови турбо двигатели, а моделното семейство се разраства с 5-Series Gran Turismo. Нещо повече, появява се първият хибрид с ActiveHybrid 5. Има също дизелова версия с три турбини, моделът стъпва на окачване с двойни А-рамена.
BMW 5-Series (G30)
BMW 5-Series G30 (2017-2023)
G30 е като F10 след предизвикателство от Men’s Health: разпознаваемо, но по-леко (с до 100 кг), повече мускули и опънато „лице”. Това се дължи на качването на модела върху платформата CLAR и използването на алуминий за повечето панели.
Другите големи новости е въвеждането на завиващи задни колела, плъг-ин хибридно задвижване, лазерни фарове, дистанционно паркиране, контрол с жестове, четири турбини при версията М550d.
BMW 5-Series G60 (2024)
За новото, осмо поколение на „петицата” тепърва ще се изпишат хиляди материали. На 8 юни моделът ще бъде представен пред медиите и клиенти в България, тогава отново ще ви разкажем от първо лице впечатленията си от нея, преди да дойде ред и да седнем зад волана й.